〈巡る間〉は日本の美学と現代のサステナビリティが融合したプロトタイプである。神奈川県の海と山に囲まれた「谷戸」に建つこの住宅は、将来の道路拡幅によって解体される運命にあることから生まれた、建築における新たな循環の考え方を試みている。
〈巡る間〉の特徴は、日本の伝統的な美の比率「白銀比」(1:1.414)を採用した空間構成である。西洋の黄金比(1:1.618)と異なり、白銀比は正方形の対角線を用いた比率で、日本建築の歴史において「大和比」とも呼ばれ、法隆寺五重塔や桂離宮など数多くの伝統建築に見られる。
この住宅では、白銀比に基づく寸法体系を採用し、空間と構造要素をこの比率で整えている。この比率選択には意味がある。白銀比は「勿体ない」という日本の精神性とも結び付き、丸太から無駄なく角材を切り出す際に現れる比率でもあるのだ。
架構は、ホームセンターでも入手可能な規格材(105mm角の柱、45×105mmの梁・間柱、45mm角の根太)だけを用い、原則プレカットせずにボルトとビスのみで接合する方法を選んだ。これにより、解体・移築・再構築がしやすくなり、部材を廃棄物にすることなく再利用できるようにしている。
白銀比に基づくこのシンプルなシステムは、複雑な加工を必要とせず、住まい手自身が修理や改修を行うこともできる「修理する権利」を大切にしている。構造と接合部がむき出しになった内部空間は、建物の構成が分かりやすく、それ自体が心地よい空間となっている。
〈巡る間〉では、逗子の谷戸という特殊な地形がもたらす自然環境を取り込むよう心がけた。昼と夜で風向きが変わる海陸風を活かすため、屋根に3つのハイサイドライトを設けている。これらの高窓は、風環境解析や光環境解析などのシミュレーションを参考に位置と方向を決めている。
また、2階の床全体をスノコ状にしたことで生まれる空間の繋がりも大切にしている。このスノコ床を通して光と風が1階にまで届き、建物全体で光と風が巡る仕組みとなっている。この工夫により、小さな住宅でありながら開放的で豊かな空間体験を目指した。
〈巡る間〉では、住まい手が季節ごとに家具配置を変えることで室内の微気候をコントロールできる「ファニチャースケープシステム」という考え方を取り入れている。PMV(予測平均温冷感申告)の感度解析を参考にしたこの考え方は、住まい手が「衣替え感覚」で空間の快適性を調整できることを大切にしている。
この家では、住まい手は単なる「居住者」ではなく、環境を共に創る「参加者」となる。光、風、温度といった環境要素と関わりながら生活することで、微気候に対する感受性を高め、機械的な設備に頼りすぎない暮らしの可能性を探っている。
〈巡る間〉は、サーキュラーエコノミーの考え方を建築として形にすることを試みている。HEAT20 G2(断熱等級6)の環境性能をもちながら、その構成要素は分解・再利用しやすいよう考慮している。これは、使い捨ての文化とは異なる、素材と技術が巡るという建築の可能性を考えるきっかけとなればと思う。
白銀比という日本の伝統美学を基盤としながら、環境分析の知見と解体再構成しやすい構造を組み合わせた〈巡る間〉を通して、これからの持続可能な建築のあり方を探っている。(藤 貴彰、鳥海宏太)
A residence with circulation guided by the traditional Japanese beauty of the "silver ratio"
“Circularity Cabin” is a prototype that blends Japanese aesthetics with contemporary sustainability. Built in a “Yato” surrounded by the sea and mountains in Kanagawa Prefecture, and destined to be demolished by future road widening, the house experiments with a new way of thinking about circulation in architecture.
The spatial composition of “Circularity Cabin” is characterized by its use of the traditional Japanese beauty ratio “silver ratio” (1:1.414) as the basic grid. Unlike the Western “golden ratio” (1:1.618), the Hakubin ratio is based on the diagonal lines of a square. It is also known as the “yamato ratio” in the history of Japanese architecture.
This house adopts a dimensional system based on the Hakubin ratio, and the space and structural elements are arranged in this ratio. This ratio selection has a meaning. The Hakubin ratio is associated with the Japanese mentality of “wastefulness.” It naturally appears when squared timbers are extracted from logs without waste.
For the structure, only standard materials available at home centers (105 mm square columns, 45 x 105 mm beams and studs, and 45 mm square joists) were used, and only bolts and screws were used for joints without pre-cutting. This makes it easier to dismantle, relocate, and rebuild, and allows the materials to be reused without turning them into waste.
This simple system, based on the silver ratio, does not require complicated fabrication and values the “right to repair,” which also allows the inhabitants themselves to repair and refurbish the building. The interior space, with its exposed structure and joints, makes it easy to understand the composition of the building and is a pleasant space in itself.
In the “Circularity Cabin,” we tried to incorporate the natural environment provided by Yato’s unique topography in Zushi. Three high-sided lights were installed on the roof to take advantage of the sea breeze, which changes direction between day and night. The positions and directions of these high windows were determined using simulations such as
wind environment analysis and light environment analysis.
The connection between the spaces created by the sunken floor on the second floor is also essential. Light and wind reach the first floor through the sunken floor, and air currents and light circulate throughout the building. Through this ingenuity, we aimed to create an open and rich spatial experience despite the house’s small size.
The “Circularity Cabin” incorporates the “Furniturescape System,” which allows residents to control the microclimate in their rooms by rearranging the furniture according to the season. Based on a sensitivity analysis of PMV (Predicted Mean Thermal Sensation), this concept places great importance on residents being able to adjust the comfort of their space in the same way they would change their clothes.
In this house, the residents are not merely “occupants” but “participants” in creating the environment together. By living with environmental elements such as light, wind, and temperature, the house explores the possibilities of a lifestyle that is not overly dependent on mechanical facilities.
The “Circularity Cabin” attempts to give architectural form to a circular economy, with HEAT20 G2 (heat insulation grade 6) environmental performance and components that can be easily disassembled and reused. This project will encourage people to think about the possibilities of architecture in which materials and technologies are used in a way that is different from the disposable culture.
Based on the traditional Japanese aesthetic of the silver ratio, the “Circularity Cabin” combines environmental analysis knowledge with an easy-to-disassemble and reconstruct structure to explore the future of sustainable architecture. (Takaaki Fuji, Toriumi Kota)
【巡る間】
所在地:神奈川県逗子市
用途:戸建住宅
クライアント:個人
竣工:2023年
設計:tyfa/Takaaki Fuji + Yuko Fuji Architecture、AREANO
担当:藤 貴彰、鳥海宏太
構造設計:yasuhirokaneda STRUCTURE
施工:三物建設
撮影:関 拓弥
工事種別:新築
構造:木造
規模:地上2階
敷地面積:57.14m²
建築面積:29.81m²
延床面積:59.62m²
設計期間:2021.05-2022.05
施工期間:2022.07-2023.03
【Circularity Cabin】
Location: Zushi-shi, Kanagawa, Japan
Principal use: Residence
Client: Individual
Completion: 2023
Architects: tyfa/Takaaki Fuji + Yuko Fuji Architecture, AREANO
Design team: Takaaki Fuji, Kota Toriumi
Structure engineer: yasuhirokaneda STRUCTURE
Contractor: Sanbutsu Kensetsu
Photographs: Takuya Seki
Construction type: New building
Main structure: Wood
Building scale: 2 stories
Site area: 57.14m²
Building area: 29.81m²
Total floor area: 59.62m²
Design term: 2021.05-2022.05
Construction term: 2022.07-2023.03