箱根ロープウェイ沿線全体を「箱根の自然を体験できるミュージアム」というコンセプトで再定義し、その中核である大涌谷駅および周辺エリアを、自然を”見る”のではなく”体験する”ミュージアムとして再構築した。屋内外をシームレスに連続させた空間構成と、大涌谷特有の火山地形・風・噴煙などの自然現象と呼応する体験プログラムにより、訪れる人々が箱根の自然のダイナミズムを身体的に感じ取れる場を創出した。箱根ロープウェイの事業性向上という課題に対して、建築・内装・什器・サイン・商品パッケージなどを分断せず、すべてをひと繋がりの「ミュージアム体験」としてデザイン。従来の建築的領域を超えて、地域資源と観光体験を統合し、新たな関係性を生むデザインアプローチを実践した。本プロジェクトは、自然と人工、観光と学び、屋内と屋外を横断的に結び付けることで、箱根の自然そのものをミュージアム化する新しい地域デザインのモデルを提示している。
企画、設計、VI/CI計画、設計監理、プロジェクトマネジメントまでを、国内外で数多くのミュージアムを手掛けるMMDが総合的に担当している。
谷へと飛び込む体験を生む「息吹のデッキ」:これまで利用されていなかった建物側面の屋外スペースに、噴煙地の谷へ突き出すガラス床のデッキを新設。屋内から屋外、そして空中へと直線的に連続する動線を形成することで、噴煙が立ち上る谷へと飛び込み、大地の息吹きを全身で感じる体験を生み出した。このデッキは、大涌谷全体の観光動線を再編し、ロープウェイ側への新たな人の流れを生み出している。
風の存在を可視化する「風の輪テラス」:建物正面には、大涌谷特有の強風を体感できるパンチングメタルによる楕円形の回遊テラスを設置。これにより、駅周辺を回遊しながら自然を感じる体験動線が形成され、従来黒たまご館方面に偏っていた人の流れを循環させた。同時に、黒たまご館側の駐車場からの視認性を高め、大涌谷駅およびロープウェイの存在を象徴的に印象づけている。
大地の恵みを味わう「大空のほとり」:「黒たまごを食べる」という大涌谷ならではの行為に焦点を当て、景観を望みながら、飲食を楽しめるスタンディングカウンターを新設。ロープウェイを間近に望みながら軽飲食を楽しむ空間を設けることで、五感で自然を味わう場を創出し、ショップの収益性にも寄与している。
自然との一体感を生む「岩の巣ベンチ」:噴煙地の厳しい環境に耐えるウレタン素材を用いて、岩のように造形されたベンチを設置。眼前に広がる荒々しい景観との一体感を保ちながら、座った際の快適性を両立し、滞在時間の延伸とエリア全体の滞留効果を高めている。
体験が屋外から屋内へ連続する「谷のマルシェ」:エリア全体のデザインコードを統一し、屋外空間から店舗外観、そして内部空間へと連続するシームレスな体験を実現。インテリア・サイン・パッケージを一体的にデザインすることで、「自然体験」と「商業体験」が連続する新たな関係性を実現している。
(新城太郎)
An experiential observation area to fully enjoy Hakone's nature
The entire Hakone Ropeway route was redefined under the concept of “a museum where you can experience Hakone’s nature.” At its core, Owakudani Station and its surrounding area were rebuilt as a museum where nature is not merely ‘viewed’ but “experienced.” Through a spatial composition that seamlessly connects indoor and outdoor areas, and experiential programs that resonate with Owakudani’s unique volcanic terrain, winds, and natural phenomena like steam plumes, we created a place where visitors can physically feel the dynamism of Hakone’s nature. To address the challenge of enhancing the Hakone Ropeway’s business viability, we designed everything—architecture, interiors, fixtures, signage, and product packaging—as a unified “museum experience,” avoiding fragmentation. Transcending conventional architectural boundaries, this design approach integrates local resources with tourism experiences to forge new relationships. By transversally connecting nature and artificial elements, tourism and learning, and indoor and outdoor spaces, this project presents a new regional design model that transforms Hakone’s natural environment itself into a museum.
MMD, with extensive experience designing numerous museums domestically and internationally, comprehensively handled all aspects from planning and design to VI/CI planning, design supervision, and project management.
Creating an Experience of Plunging into the Valley “Breath Deck”: A new glass-floor deck protruding into the valley of the fumaroles was constructed on the previously unused outdoor space along the building’s side. By forming a linear, continuous path from indoors to outdoors and then into the air, it creates an experience of plunging into the valley where fumaroles rise, allowing visitors to feel the earth’s breath throughout their bodies. This deck has reorganized the entire Owakudani tourist flow, generating a new stream of visitors toward the ropeway side.
“Wind Circle Terrace” that visualizes the presence of wind: An elliptical circulation terrace made of perforated metal was installed in front of the building, allowing visitors to experience the strong winds unique to Owakudani. This created an experiential circulation route where visitors can feel nature as they move through the station area, redirecting the flow of people previously concentrated toward the Kurotamago-kan. Simultaneously, it enhances visibility from the parking lot near the Black Egg Pavilion, symbolically emphasizing the presence of Owakudani Station and the ropeway.
Savoring the Earth’s Bounty at “Edge of the Vast Sky”: Focusing on the uniquely Owakudani act of “eating black eggs,” a new standing counter was added where visitors can enjoy food and drink while taking in the scenery. By creating a space to enjoy light meals and drinks with a close view of the ropeway, it fosters a place to experience nature with all five senses, also contributing to the shop’s profitability.
“Rock Nest Bench”: Benches sculpted like rocks, made from urethane material resistant to the harsh environment of the fumaroles, are installed. They maintain a sense of unity with the rugged landscape spread before visitors while ensuring comfort when seated, extending stay times, and enhancing overall retention of the area.
Where Outdoor and Indoor Experiences Flow Seamlessly “Valley Souvenir Shop”: A unified design code for the entire area creates a seamless experience flowing from outdoor spaces to store exteriors and interior spaces, integrated design of interiors, signage, and packaging establishes a new relationship where “nature experiences” and “commercial experiences” flow continuously.
(Taro Shinjo)
【ちきゅうの谷】
所在地:神奈川県足柄下郡箱根町
用途:展望台
クライアント:小田急箱根、箱根プレザントサービス
竣工:2025年
設計:MMD
担当:新城太郎、清水晶子
構造設計:清水良太構造デザインスタジオ
企画:MMD
グラフィックデザイン:KAAKA
コピーライト:鈴木伸彦
施工:佐藤建設
撮影:中戸川史明、小田急箱根
工事種別:新築、リノベーション
構造:S造
規模:1階建ての展望台の新設、既存外構および既存建物1階部分の改修
敷地面積:約7,500m²
【EARTH VALLEY, OWAKUDANI】
Location: Hakone machi, Ashigarashimo gun, Kanagawa, Japan
Principal use: Observation Deck
Client: Odakyu Hakone, Hakone Pleasant Service
Completion: 2025
Architects: MMD
Design team: Taro Shinjo, Akiko Shimizu
Structural design: Shimizu Ryota Structual Design Studio
Planning: MMD
Graphic design: KAAKA
Copyright: Nobuhiko Suzuki
Construction: SATO CORPORATION
Photographs: Shimei Nakatogawa, Odakyu Hakone
Construction type: New building, Renovation
Main structure: S
Building scale: New construction of a single-story observation deck, renovation of existing exterior structures and the first floor of existing building
Site area: approx. 7,500 m²