中国の山東省淄博市(しはくし)に建つ〈OCTアートセンター(OCT Art Center)〉は、双曲面のコンクリート屋根や石積みの壁が特徴的な建築です。
中央の中庭とそれを囲むように配された深い軒をもつ多孔質な建物で構成されています。これにより内外をまたぐ活動が可能となり、特に中庭は展覧会のオープニングセレモニーの際などにパブリックスペースへと生まれ変わります。
北京を拠点に活動するスタジオ・ジュ・ペイ(Studio Zhu Pei)が設計しました。
(以下、Studio Zhu Peiから提供されたプレスキットのテキストの抄訳)
〈OCTアートセンター〉は、淄博市の旧市街の東側に位置している。中央の中庭を囲ういくつかの建物からなる建築は、中国の伝統的な学問所である「和園」から着想されたものである。
多孔質で軒が張り出し、大きな屋根をもつ環状の建物は、この地方の文化に結びつき、特有の気候に対応するものである。中央の中庭空間は、特に展覧会のオープニングでは来場者が集うパブリックスペースへと生まれ変わる。
雨の日には、軒下という半屋外空間での活動も可能となっている。このスポンジのような多孔質の建物は、多くの人を収容することができ、来場者は軒先がもたらす日陰や雨除けの効果を体験しながら、時には屋内、時には屋外と、スケールの異なる一連の空間を歩き回ることができる。
この建築は、コンクリートの屋根や石積みの壁など、素材の特徴を活かしたシンプルで比較的ラフなものである。
双曲面形状の屋根は、自然界の重力に従い垂れ下がり、空間に良い緊張感をもたらせている。長方形のシンプルな空間であるにもかかわらず、屋根の変化により、均質な空間がとても緊張感のあるものになる。ある場所はタイトに、ある場所はルーズになり、建物の動きや強さの感覚を反映している。
屋根は現場で打設した荒々しい打ち放しコンクリートを使用し、壁は中国北部、特に山東省において特徴的なラフな石積みの壁がベースとなっている。
伝統的な石工建築では、材料は圧縮による力を伝達し重力に抵抗する。一方で伝統的な木造建築では、木製の部材を接合することにより構造は形成される。この建物の構造材は圧縮されるだけでなく引っ張られ、屋根の垂れ下がった双曲面を形成している。
〈OCTアートセンター〉はテントの構造から着想を得ている。鉄筋コンクリートの薄い双曲面の屋根を、高さの異なる鉄筋コンクリートの柱と壁が支えている。双曲面の屋根は、重力を受けて内部の床に向かって垂れ下がる。
屋内空間を歩いていると、構造材が引っ張られることによって生じる緊張感を感じることができる。
この構造の詩的な表現は、工学的な建設から詩的な建設への変換という、アートセンターの実験的な探求を表している。
以下、Studio Zhu Peiのリリース(英文)です。
OCT Art Center
Zibo, Shandong, China
2020Zhu Pei
OCT Art Center is located in the east of old town of Zibo, Shandong Province. The site used to be a wilderness land adjacent to Fenghuangnan, a historic relic of Shang and Zhou dynasties. In the middle of deserted emptiness, the site is the only thing that induces thinking. This emptiness evokes one’s inner impulse to rebuild the poetic “artificial temple” in the wilderness.1 It not only speaks to the lost civilization, but also confronts the barren and primitive natural environment through simple and affirmative geometric forms, to achieve a balance of tension between the artificial and the natural, the present and the past.
The architectural form of OCT Art Center is conceived from the traditional Chinese academy- “Heyuan”, a central courtyard was surrounded by several houses.
This porous, eaves-out, and ring-shaped building with a huge roof overhang is related to the local culture and responds to the specific climate. The central courtyard, a void space, can be transformed into a gathering space especially for the opening of the exhibition. When it’s a rainy day, semi-outdoor activities are permitted in the corridor. This sponge-like porous building can accommodate many people, allowing visitors to wander through a series of spaces of varying scales, sometimes indoor and sometimes outdoor, experiencing the effects of shading and rain protection brought by the eaves.
The architecture is simple and relatively rough with its material characters, such as concrete roof and masonry stone wall. The hyperboloid roof sags due to gravity in nature, which also brings good tension to space. Although people are in a seemingly rectangular and simple space, due to the change of the roof, the homogeneous space becomes very tense. Some places will be tight, and some will be loose, reflecting the sense of movement and strength of the building. The roof is made of rough fair-faced concrete poured on site. The method of laying the walls is based on local rough masonry stone walls commonly used by locals, which is characteristic of northern China, especially in Shandong Province.
In traditional masonry construction system, the materials resist gravity through force transmission under the compression. But in traditional timber construction system, the timber structure is generated by the joining of wooden parts. The structural materials are not only compressed but also strained, in achieving the drooping hyperboloid of the roof. OCT Art Center is inspired by the saggy tent structure. The thin reinforced concrete hyperboloid roof drop is pulled by reinforced concrete columns and walls of different heights. The hyperboloid roof rushes to the ground of the interior space under gravity. One can feel the tension created by the tipping point of the stretching while walking around the indoor spaces. On the other hand, the structural tolerance and materiality of reinforced concrete tension structures are pushed to the extreme. The poetic expression of this structure and materiality generates the experimental exploration of the art center in the translation from engineering construction to construction poetics.
OCT Art Center was carefully grounded in the rustic context of the north to create a sense of territory between the structured artifacts and the wild nature. The use of pools and bamboo forests not only extends its own boundaries but also weakens its oppositional relationship with nature. This is rather thought-provoking to me, why in the thousands of years of human construction, no matter how developed the technology is, architecture has never been able to get rid of the basic proposition of abstraction and geometry.
The creative thinking of OCT Art Center is a profound experiment focusing on structural form and tectonic expressiveness. Like my all past works, it has always been fascinating to explore column-free, horizontally extended structural forms and tectonic expressiveness while shaping porous, sponge architecture with wandering experience.
Project name: Zibo OCT Art Center
Location: Zibo, Shandong, China
Design Year: 2019
Completion Year: 2020
Site area: 27,792sqm
Gross floor area: 2,471sqmArchitecture, Interior and Landscape Design: Studio Zhu Pei
Design Principal: Zhu Pei
Design Team: Wilson Nugroho Markhono, Yina Luo Moore, You Changchen, Zhang Shun, Liu Yian, Ji Ming, Chen Yanhong, Liu Ling
Cooperative Design in Landscape: L&A Design
Cooperative Design in Structural and MEP: Zibo Architecture Design and Research InstituteConsultants
Façade: King Glass Engineering CO., LTD.
Lighting: Ning Field Lighting Design CO., LTD.Client: Zibo OCT Group CO., LTD.
Main Contractor: Taixing No.1 Construction Group CO., LTD.
Photography by Jin Weiqi, XIA ZHI PICTURES
「OCT Art Center」Studio Zhu Pei 公式サイト
http://www.studiozhupei.com/en/show/?id=429&page=1&siteid=1