CULTURE

歴史ある長城とのコントラストを生み出す軽快な禅の空間

アトリエ・デスハウスが設計した 古代の長城や自然をもつ渓谷に新たな時間軸を挿入する寺院〈金山嶺上院〉

CULTURE2023.01.26
〈金山嶺上院(Upper Cloister in Aranya, Golden Mountain)〉

©︎ Tian Fangfang

〈金山嶺上院(Upper Cloister in Aranya, Golden Mountain)〉

©︎ Su Shengliang

中国の河北省承徳市に建つ〈金山嶺上院(Upper Cloister in Aranya, Golden Mountain)〉は、周囲に自然が広がり、古代の長城のある渓谷に建てられた新たな寺院です。

長い歴史をもつ長城に対し、細い鉄骨柱や薄いカーボンファイバーの屋根で構成された軽快な雰囲気の禅ホールとするなど、渓谷に新たな時間軸を挿入するよう計画されています。また、上層部のエントランスから下層部の禅ホールにかけて、部分ごとに雰囲気や空間の開閉を変化させることで、〈金山嶺上院〉自体も時間性を確立するよう試みたプロジェクトとなっています。

ランドスケープと人間性、機能性を統合した建築を手掛ける上海のアトリエ・デスハウス(Atelier Deshaus)が設計しました。

(以下、Atelier Deshausから提供されたプレスキットのテキストの抄訳)

〈金山嶺上院(Upper Cloister in Aranya, Golden Mountain)〉

©︎ Jonathan Leijonhufvud

〈金山嶺上院(Upper Cloister in Aranya, Golden Mountain)〉

©︎ Su Shengliang

〈金山嶺上院〉は古くから続く寺院ではないが、その視界に広がる古い長城が時代を超えた不思議な存在感を放っている。この上院の建設を、渓谷に新たな時間軸を挿入するものと考えた。

軽快な雰囲気をもつ禅ホールは、その細長く薄い構造により古代の長城の間に時間的な距離を設定する。上層部に配置されたエントランスの中庭から下層部の開放的な禅ホールにかけて、雰囲気や空間の開閉により、〈金山嶺上院〉自体も時間性を確立するよう試みた。

〈金山嶺上院(Upper Cloister in Aranya, Golden Mountain)〉

©︎ Su Shengliang

〈金山嶺上院(Upper Cloister in Aranya, Golden Mountain)〉

©︎ Tian Fangfang

この新たな建築は、古代の長城と時間的・空間的に通じ合うだけでなく、渓谷の地形や原生林とも調和していなければならない。

敷地は、炭鉱と農耕のための段々畑のどちらもが開発されていた渓谷の一角にある。雑木林の下には、村人がつくった段々畑の擁壁の配置が今なお残っており、それ自体が地形的なランドスケープをつくり出している。

山の斜面を背に建てられた上層部の新たな回廊から下層部の禅ホールにいたる高低差を、1.6mの建築的な段差により建物の空間へと変換している。〈金山嶺上院〉は地形であり、建築でもあるのである。

〈金山嶺上院(Upper Cloister in Aranya, Golden Mountain)〉

©︎ Su Shengliang

〈金山嶺上院(Upper Cloister in Aranya, Golden Mountain)〉

©︎ Tian Fangfang

エントランスの中心には開放的な石庭があり、片側には仏像を納める仏殿が配置されている。この開放的な中庭は、内側に下がる薄い鉄板とコンクリートの囲いに取り付けられた薄い鉄柱により、伝統的な回廊式の中庭の雰囲気を継承している。

また中庭の上方へ広がる開口部は、遠くの山々や断崖絶壁、そして空をゆっくり流れる雲を縁取っている。

〈金山嶺上院(Upper Cloister in Aranya, Golden Mountain)〉

©︎ Jonathan Leijonhufvud

〈金山嶺上院(Upper Cloister in Aranya, Golden Mountain)〉

©︎ Su Shengliang

〈金山嶺上院(Upper Cloister in Aranya, Golden Mountain)〉

©︎ Jonathan Leijonhufvud

一方、西側の谷に面した水平方向の開口部は、古代の長城と自然がつくり出した彫刻を縁取っている。

エントランスの横に配置された仏殿は、万物の知恵で煩悩を解き放つという意味を込めた「全知全能堂」と名付けられている。仏殿内には天然石がそのまま配置されている。

〈金山嶺上院(Upper Cloister in Aranya, Golden Mountain)〉

©︎ Su Shengliang

〈金山嶺上院(Upper Cloister in Aranya, Golden Mountain)〉

©︎ Su Shengliang

〈金山嶺上院〉に設けられた大小さまざまなスケールの中庭は、造園家であり僧侶でもある枡野俊明氏によるものである。

入口の石庭は形の異なる5つの自然石で構成されているが、これは仏教文化の五大要素である「色・音・想・行・意」を象徴しており、それらが調和して万物を生み出すことを表している。石庭の地面はノミ打ちコンクリートで構成されており、夕方になると石庭はまるで月明かりの下の海のように照らされる。

〈金山嶺上院(Upper Cloister in Aranya, Golden Mountain)〉

©︎ Jonathan Leijonhufvud

〈金山嶺上院(Upper Cloister in Aranya, Golden Mountain)〉

©︎ Tian Fangfang

鉄骨とカーボンファイバーの屋根で構成された禅ホールは、漢字の「舍」を表現したものである。「舍 」という字は、「亼、屮、口」という3つの部分から構成されている。「亼」は屋根、「屮」は梁と柱、「口」は土台を意味する。

内側と外側の2つの環状に配された細長い鉄骨柱が、湾曲した屋根を支えている。四角い土台は地形に合わせて高さを変え、それに合わせて外輪の鉄骨柱の長さを調節している。透明な禅ホールに足を踏れると、山道が真の囲いとなり、谷に面した方向だけが開放される。

ほど近くに位置する、「時間の化石」のような明の時代の長城を含め、すべての設えは、この静謐なひとときのためにある。

〈金山嶺上院(Upper Cloister in Aranya, Golden Mountain)〉

©︎ Tian Fangfang

〈金山嶺上院(Upper Cloister in Aranya, Golden Mountain)〉

©︎ Tian Fangfang

〈金山嶺上院(Upper Cloister in Aranya, Golden Mountain)〉

©︎ Su Shengliang

瞑想ホールとその周囲の空間の「アランヤ」という名称は、この言葉の本来の意味である「地上の静寂、自分探しの場所」に由来する。瞑想ホールの前にある池は山や空を映し出し、すべてに静謐さを添えている。

太陽が沈み、霧が立ち込め、流れる雲を座りながら眺めていると、心に安らぎがもたらされることだろう。

〈金山嶺上院(Upper Cloister in Aranya, Golden Mountain)〉

©︎ Su Shengliang

〈金山嶺上院(Upper Cloister in Aranya, Golden Mountain)〉

©︎ Tian Fangfang

〈金山嶺上院(Upper Cloister in Aranya, Golden Mountain)〉

©︎ Tian Fangfang

石庭から仏殿、瞑想ホール、読書室、書院、禅ホールにいたる上から下までの空間のシークエンスは、地形に添いながらリズミカルに内外に開閉することで形成されている。

眼下の谷間には果樹や薬草が生い茂り、曲がりくねった石畳の道が古代の長城へと続いている。下層の鐘楼や井戸、炭鉱跡の遺構の整理が完了した後、〈金山嶺上院〉は完成する予定である。

〈金山嶺上院(Upper Cloister in Aranya, Golden Mountain)〉

©︎ Su Shengliang

〈金山嶺上院(Upper Cloister in Aranya, Golden Mountain)〉

©︎ Jonathan Leijonhufvud

〈金山嶺上院(Upper Cloister in Aranya, Golden Mountain)〉

©︎ Jonathan Leijonhufvud

〈金山嶺上院(Upper Cloister in Aranya, Golden Mountain)〉

©︎ Tian Fangfang

〈金山嶺上院(Upper Cloister in Aranya, Golden Mountain)〉

©︎ Jonathan Leijonhufvud

〈金山嶺上院(Upper Cloister in Aranya, Golden Mountain)〉

©︎ Jonathan Leijonhufvud

〈金山嶺上院(Upper Cloister in Aranya, Golden Mountain)〉

©︎ Jonathan Leijonhufvud

〈金山嶺上院(Upper Cloister in Aranya, Golden Mountain)〉

©︎ Jonathan Leijonhufvud

〈金山嶺上院(Upper Cloister in Aranya, Golden Mountain)〉

Masterplan

〈金山嶺上院(Upper Cloister in Aranya, Golden Mountain)〉

Axonometric

〈金山嶺上院(Upper Cloister in Aranya, Golden Mountain)〉

Plan

〈金山嶺上院(Upper Cloister in Aranya, Golden Mountain)〉

Elevation East

〈金山嶺上院(Upper Cloister in Aranya, Golden Mountain)〉

Elevation West

〈金山嶺上院(Upper Cloister in Aranya, Golden Mountain)〉

Section

〈金山嶺上院(Upper Cloister in Aranya, Golden Mountain)〉

Section

以下、Atelier Deshausのリリース(英文)です。

The Upper-Cloister in Aranya, Golden Mountain (Jinshanling)

At the break of dawn I wandered in the ruins of an ancient temple,
On lofty trees of the woods the morning sun cast its rays.
Following a path amongst bamboos I came to a secluded place,
Hidden deep amidst lush flowery vegetation, it used to be a chamber for meditation.
Birds by nature took delight in mountain scenes,
In the pond, a mind cleansed by the waters a lucid reflection made.
Everything gave way to silence right there and then,
Save for the tolling of bells that resonates.

An Inscription for the Rear Meditation Chamber of a Mountain Temple in Ruins, by CHANG Jian [Tang Dynasty],

The Upper-Cloister in Jinshan Mountain is not an ancient temple, but the ancient Great Wall as far as the eye can see is an unprecedented miracle. The establishment of the upper-cloister has set a new point-in-time for the valley.
A light meditation hall (Aranya) touches the ground on tiptoe, as its slim and light structure sets the distance in time between the new construction and the ancient Great Wall, and the valley has also been relocated in time due to the human construction. From the upper entrance courtyard to the lower open meditation hall, the upper cloister itself also strives to establish an internal time through atmosphere and the opening and closing of space. The new construction not only communicates with the ancient Great Wall in time and space, but also fits into the topography and wilderness of the valley.

The valley where the final site was selected had been developed for both coal mining and terrace farming. Under the weeds, one can still see the arrangement of the terrace retaining walls built by the villagers, which has become a topographical landscape in itself. In addition to the open meditation hall on the lower platform, the new upper cloister is built against the mountain slope, and translates the 1.6-meter stepped landscape terrain into the spatial form and scale of the building. It is both terrain and architecture.

The entrance is arranged around an open stone courtyard, with a Buddhist hall to house Buddha statues on one side. The open courtyard conveys the spatial atmosphere of the traditional corridor courtyard with the thin steel plates hanging inward and the thin steel columns attached to the concrete enclosure wall. The upward opening of the open courtyard frames a view towards the sky. Looking from the courtyard there are distant mountains, beacon towers, cliffs, and clouds cruising slowly in the sky. On the other hand, the horizontal opening facing the valley on the west side precisely frames the ancient Great Wall and a natural stone statue. The name of the Buddhist hall is “Omniscience Hall”, which means to free oneself from troubles with the wisdom of universal knowledge. Natural mountain rocks are exposed in the Buddhist hall.

The several inner gardens of various scales within the upper cloister were created by Shunmyō Masuno, who is both a landscape architect and a monk. The stone courtyard at the entrance is composed of five natural rocks of different shapes, implying the five aggregates of clinging in Buddhist culture, namely “form, sensation, perception, activity, and consciousness”, and the combination of the five aggregates creates all things. The ground of the stone courtyard is made of light-colored chiseled concrete. In the evening, the stone courtyard is still bright, just as the sea under moonlight. The five stone peaks are divided into three groups, standing or lying, which coincide with notion that the sea is boundless and endless. This courtyard is named “Endless Meaning”. .

The meditation hall made of steel structure and carbon fiber roof at the foot of the mountain is a pictographic reconstruction of the Chinese character “舍”. The character “舍” is composed of three parts: “亼+屮+口”. “亼” is the roof, “屮” is the beam and column, and “口” is the base. Two rings of slender steel columns inside and outside support the curved roof. The changing height of the square base adapts to the mountain terrain in terms of scale, and the steel columns on the outer ring adjust in length accordingly. When people are in the transparent meditation hall, the mountain pass becomes a real enclosure, and only the direction facing the valley is open enough. Not far away, the Great Wall of the Ming Dynasty is a fossil of time. All the arrangements are for this moment of tranquility.

The meditation hall and its surrounding deep space named “Aranya” is exactly the spatial portrayal of the term’s original intention of “a quiet place in the world, a place to find the self”. The pool in front of the meditation hall reflects the mountains and the sky, adding to the tranquility of everything. Whenever the sun sets or the fog ascends, sitting down with rising clouds in sight will bring peace to the mind.

Therefore, a series of spaces form a sequence from top to bottom, including the stone courtyard (Endless Meaning), Buddhist hall (Omniscience Hall), meditation room, reading room, writing room, and meditation hall (Aranya). All are attached to the terrain, open and close inside and outside, forming an orderly rhythm. The valley below is full of fruit trees and herbs, with winding stone paths leading to the ancient Great Wall. After the Xiayuan Zhongting water well and the original coal mine landscape are sorted out, Jinshanling Upper Cloister will be completed.

Upper Cloister in Aranya, Golden Mountain

Project Name: Upper Cloister in Aranya, Golden Mountain
Location: Laowa Village, Luanping, Chengde, Hebei Province, China
Architects: Atelier Deshaus
Design Team: Liu Yichun, Shen Wen, Chan Hio Ngai, Wang Longhai, Gong Yu, Zhang Xiaoqi, Wang Yi, Sun Huizhong, Ji Hongliang, Zhang Zhun (structure), Zhang Chongchong (structure)
Structure Consultant: AND Office
Structure and M&E: Beijing Yanhuang International Architecture&Engineering Co., Ltd
Landscape consultant: Shunmyo Masuno + Japan Landscape Consultants (courtyards and gardens), Turenscape (environment)
Statue of Buddha: The Jiangs
Lighting consultant: Zhongchenyuanzhan Lighting Design Co., Ltd,DLX Lighting Design
Design Period: 2016.11-2018.03
Completion: 2018.03-2022.09
Floor area: 615 m²
Client: Aranya Real Estate Development Co., Ltd
Construction: Chengde County Hongsheng Construction & Installation Engineering Co., Ltd, Jimusi Sanjiang Architectural Engineering Co., Ltd
Interior Construction: Beijing Wandan Construction & Installation Engineering Co., Ltd.
Garden Construction: Changzhou Innovation Garden Engineering Co., Ltd.
Intelligent construction and technical development (for the Zen Hall): RoboticPlus.AI
Steel Structure Consultant: Shanghai Dexu Construction Development Co., Ltd
Faux finish: Shanghai Yujia Construction Technology Co., Ltd.
Carbon Fiber Consultant: Shandong Huaye Wind Power Equipment Co., Ltd
Glass Consultant: Shanghai Rilang Doors and Windows Co., Ltd / Shanghai Lanshi Glass Co., Ltd
Stone Consultant: Yiboyuan Sculpture Co. Ltd

Atelier Deshaus 公式サイト

http://www.deshaus.com/En

 

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