〈田崗村のリビングルーム(Tiangang Village Living Room)〉は、中国の田崗村の活性化のためにさまざまな建築を手がけるSYNアーキテクツ(SYN Architects)によるリノベーションプロジェクトです。
既存建物を構成する5つのアーチを活かし、外側へ広がるトランペットのような連続するボリュームが特徴的な建築です。このアーチが内部の活動や灯りを外部へと発信しています。また、内部からこのアーチを通して風景を見ると、外側へ広がる壁面が遠近法を狂わせ、風景をより近くに感じることができる建築となっています。
(以下、SYN Architectsから提供されたプレスキットのテキストの抄訳)
実用性と革新性のギャップを埋めることは、地方でのプロジェクトに挑むすべての建築家に課せられた試練である。
SYNアーキテクツが田崗村で手がけたさまざまな建物の中でも、村に元々建っていた村民委員会の建物、診療所、共同の舞台を改築した「村のリビングルーム」と呼ばれる建物群は、その考えを明確に示している。
オリジナルの構造を注意深く研究し、農村特有の特徴を尊重しながら、新たな構造を加えて改修することで、建物に新たな命を吹き込んでいる。
建築群の主役である「リビングルーム」は、同じくSYNアーキテクツが設計した〈田崗芸術センター(Tiangang Art Center)〉と「大きな麦わら帽子(Big Straw Hat)」と呼ばれるアートインスタレーションに面している。
改修にあたり、村民委員会の建物の主要構造部を完全に残しつつ、上下階にそれぞれカフェと子供のためのアクティビティエリアを導入した。SYNアーキテクツは、建物における機能の転換を、さまざまな利用に対応したプログラムを混在させる機会として捉えた。
この建物を活性化するために、設計チームは他のプロジェクトで成功した運営モデルを導入することとし、村民をバリスタやスタッフとして雇用する「SYNコーヒー 」をオープンし、地域住民にサービスを提供した。また、2階の「レセプションルーム」では、村の未就学児や就学前の子どもたちが、都会と同じような教育を受けることができる。
その他にも、建物の各所に家族の肖像画や村人の生活のスナップショットを展示し、地域の出来事や声を伝える雑誌「田崗村年代記」を創刊するなど、建築とプログラムを融合した建築家ならではの工夫が凝らされている。
このように田崗村の建築は、新しい公共サービスや教育空間の提供と結びついている。新しい建築や設備、サービスを導入することで、「田舎が本来持っているエネルギーを活性化する」という言葉を現実のものとしているのである。
SYNアーキテクツは、双方向のコミュニケーションと交流を続けることで、〈田崗村のリビングルーム〉が村民と外部との意見交換やつながりを生み出す場となり、未来の田崗村をまばゆく輝かせてくれることを願っている。
既存の村民委員会の建物は、5つのアーチとポーチ、傾斜した屋根とレンガの壁で構成されており、繰り返されるアーチが生み出すリズムが建築家にインスピレーションを与えてくれた。SYNアーキテクツは、このアーチを起点として北東の延長線上にスケールを拡大し、屋根と壁を薄い曲線のコンクリートシェル構造で形成した一連のトランペット状のボリュームを形成した。
さらに5つのアーチの拡大に加えて、通りに面した壁に沿って同様のスケールのアーチ状のボリュームを追加した。建物に隣接するこの公共スペースは、訪問者を歓迎するエントランスを提供している。
建物本体から外周に向かって伸びる6つのアーチ型シェルという形状は、外側の側面は高く、内側の側面は低くなっているため、水捌けが悪く、冬には雪が積もりやすいという問題を抱えていた。この問題を解消するため、コンクリートシェルに並べた平らな三角形の天窓により雨水の流れを変え、下の構造物の中に排水菅を設置しやすくした。また、この天窓は建物の空間に取り入れる自然光が、曲面に豊かな光と影を生み出し、アーチのフォルムを強調している。
既存のアーチという、元の建物のほとんど気づかれていなかった形式的な特徴が、建築家によって再定義され、新たな建物の建築言語として再構築された。新しいものと古いもの、実用的なものと革新的なものがここでぶつかり合い、その結果、村のための新しい共同スペースが生まれ、内側から村人のエネルギーとアクティビティを放っているのである。
田園地帯に面した建物の北東側は、床から天井まで至る大きなガラスで構成されており、アーチの形状と相まって、風景に対して建築的な存在感を放っている。
1階の「村の歴史展示室」エリアのすべての座席は、遠くに見える雄大な山の景色といった「大地が産み出すアート」を眺めるために、窓の方角を向いている。また、1階に設置されたレセプションルームは、新規就農者と長期滞在者の対話の場にもなっており、周囲に広がる美しい景観と一体化している。
建物の外から中を見ると、内部から外を見る際に壁が強制的に遠近法を形成し外との距離感を縮めて見せていること、そして既存の建物の中に新しい構造物がはっきりと存在感を放っていることがよくわかる。
この建物のモチーフであるアーチは、建物の外観だけでなく、室内にも継承されている。木製のアーチを村の歴史展示室や喫茶店、子供の活動エリアにも導入することで、その空間における居場所をつくり出すとともに、本棚といった他の機能と組み合わされている。
また、アーチに投影された光と呼応するように、建築家は外壁の地面を照らし、遠くから見たときに光り輝くような演出を施した。
このように「アーチ」は、このプロジェクトにおける建築とインテリアの一貫した要素となっているのである。繰り返されることにより視覚的に印象的なリズムを形成し、アーチがつくり出す抽象的な空間によってさらに強調されている。
〈田崗村のリビングルーム〉に加え、舞台や診療所、隣接する広場を改修した。診療所にも同じ建築言語を用い、ドアを設置したアーチがその存在を強調している。舞台は、演劇を楽しむ場として、また村の日常的な「生活の劇場」として、その機能と基本的な外観を引き継いでいる。広場では、建築家による田崗村への思いを込めて、「時間」の概念を取り入れている。広場に配された12個の長方形の芝生は12星座に見立てたものであり、毎年、異なる草地に新しい植物が育つのである。
SYNアーキテクツは、田崗村の再生に寄り添い、空間的なデザインだけでなく、時間や暮らしの中に溶け込むようなデザインを、この先もずっと続けていく。
以下、SYN Architectsのリリース(英文)です。
Tiangang Zhixing Village|A Village “Living Room”
Pragmatism and Innovation | Transforming Buildings and Changing LivesBridging the gap between pragmatism and innovation is a test for every architect who takes on projects in the countryside. Among the various buildings SYN Architects has designed in Tiangang Zhixing Village, the group of buildings referred to as the Village “Living Room” clearly demonstrate this idea. They have been transformed from the original village committee building, health clinic, and communal stage. The original architectural structures have been carefully studied and their inherent rural character respected, as they have been renovated and given new life through the addition of new construction.
01
The Mission: Transforming Countryside LivingAs the main component of the architecture cluster, the Village “Living Room” faces the Tiangang Art Center and an art installation dubbed the “Big Straw Hat”. The two projects facing each other lay the groundwork for the rest of the overall project. The renovation of the “Living Room” retains in full the main structure of the original village committee building, and introduces a café and children’s activity area on the upper and lower floors respectively. SYN Architects looked at the function of the building as an opportunity to mix and match various programs of use.
To activate the building, the team introduced a model of operation it has used with success in other projects, including the opening of an “SYN Coffee” shop which was adapted to serve the local residents: villagers have been employed as baristas and service personnel, and neighbors have taken the opportunity to drive villagers to the building in order to enjoy coffee in the “parlor”. Also, the building’s organization team has arranged for preschool and non-preschool children in the village to attend courses and activities on the second floor “reception room”, allowing them to enjoy access to an education equal to that found in cities.
As an added touch, the architect also arranged for family portraits and snapshots of villagers’ lives to be displayed in various parts of the building, and founded the journal “Tiangang Zhixing Village Chronicle”, which serves to convey the stories of local events, and the voice of local culture.
Architecture in Tiangang Village has become associated with providing renewed public services and educational spaces. As new construction, amenities, and services have been introduced, it can be said that “activating the inherent energy of the countryside” is not simply empty talk. Through ongoing two-way communication and interaction, SYN Architects hope that the Village “Living Room” has truly become a link between the villagers and the outside world to exchange ideas and create connections, and will boost Tiangang · Zhixing’s “Village Light” to a dazzling level in the future.
02
Building the “Village Light” From the Inside OutThe original village committee building was comprised of five single-storey arches and porches, sloping roofs and brick walls, which were previously somewhat hidden from the villagers – but the rhythm created by the repeated arches provided the architect with inspiration. Taking the arches as a starting point, SYN Architects has expanded their scale on the northeast extension of the original arches, establishing a connection with them to form a series of trumpet-shaped volumes, with the roof and walls formed by a thin curving concrete shell structure. In addition to the enlargement of the original five arches, the architect has also created an arched volume with a similar scale along the wall facing the street, creating a public space adjacent to the building and providing a welcoming entrance for visitors.
Extending from the main body of the building towards its outer edge, the 6 groups of arched shells form a series of angular-shaped spaces next to one another. Due to their being raised up on their outer sides and being lower on their inner sides, they present a problem for this type of structure – water drainage is difficult and snow can easily accumulate in the winter. To solve this, the architect covered the concrete shells with a row of flat triangular skylights, which re-route the flow of rainwater and facilitate the placing of drainage pipes within the structure below; the skylights also introduce natural illumination to the building’s spaces, emphasizing the shape and form of the “arch”, and bringing a rich interplay of light and shadow onto their curved surfaces.
Through this project, the largely unnoticed formal features of the original building have been redefined by the architect and re-imagined as the architectural language of the new building, with the flat arched openings having been extended into a three-dimensional spatial prototype. The new and the old, the pragmatic and the innovative can be seen here to collide, with the result being a series of brilliant new communal spaces for the Village, radiating energy and activity from the inside out.
03
The Communal Countryside and a New Mutual RegardThe northeast side of the building (which faces the countryside) is made up of a large facade of floor-to-ceiling glass, which, together with the shapes of the arches, forms a striking architectural presence looking outwards to the landscape. All the seats in the Village History Exhibition Hall area on the first floor are oriented towards the windows, towards the magnificent mountain scenery and earth art in the distance. Internally, the “reception room” provides a space for “new farmers” to converse with long-term villagers; while externally, it integrates with the beauty of the surrounding landscape.
Standing outside the building and looking in, one can clearly see how the walls form a forced perspective and appear to “shrink” on the interior, and how the new structure’s presence is visible throughout the pre-existing building.The “arch” as an architectural motif is taken from the exterior of the building, and strengthened and continued indoors: arched timber structural members are implemented in the “Village History Exhibition Hall” and are continued in the coffee shop and children’s activity area, creating a sense of place for both spaces, and combining with other features such as shelving units for books. Additionally, the architects have illuminated the ground on the exterior, echoing the lights projected onto the arches to create a luminous effect when seen from afar. The “arch” has thus become a coherent element of both the architecture and the interior. It forms a visually striking rhythm through repetition and is further emphasized through the abstract spaces created by its use.
In addition to the use of concrete, the building is supplemented throughout by timber, red brick, pressed grass panels, and other architectural materials that evoke associations with countryside living. It is also worth noting that the red brick floor at ground level is placed solely on the projected surface between the arches, so that the play of light can be observed on the ground; while at the top of the second floor, a luminous film has been used to create a uniform light environment.
04
The Imprint of TimeIn addition to the main building of the Village “Living Room”, the original stage, health clinic and adjacent public square have been renovated. The original health clinic also employs the same architectural language, and utilizes a door within an arch to emphasize its presence. The communal stage continues its function and basic appearance where theater plays may be enjoyed, as well as the everyday “theater of life” in the village. For the public square, the architect has employed the concept of time to express their affection for Tiangang Village: 12 separate rectangular patches of grass have been placed there, representing the 12 zodiac signs. Every year, a new plant will grow here on a different patch of grass. SYN Architects hope to accompany Tiangang Village in the proceeding years of regeneration, so that the design is not simply limited to the spatial dimension, but also integrated into the very fabric of time and life here, for many years to come.
Project Information
Project name: Tiangang Village “Living Room”
Project location: Tiangang Village, Yi County, Baoding City, Hebei Province, China
Project type: architecture design, interior design
Project status: Built
Client: IVYONE GROUPDesign Team
Principle architect: Zou Yingxi
Project architects: Liu Jiansheng, Jin Nan
Interior designers: Xia Fuqiang, He Min, Cao Zhenzhen, Qian Guoxing, Liu Tingting, Li Qianqian, Feng Yan, Guo Mengjia, Li Hui
Landscape designers: Li Beibei, Zhang Junchao, Liu Shuang, Liang Jingqi, Shi Qingqing
Decoration team: Shu Kun, Gu Yuecheng
Design period: Feburary – August, 2020
Construction period: April – September, 2020
Site Area: 1610.02 square meters
Architecture footprint: 1110.01 square meters
Interior area: 871.49 square meters
Contractor: HCCI Urban Architectural Planning and Design Co., Ltd.
Structural Engineer: Beijing Zhonghe Jiancheng Architectural Engineering Design Co., Ltd.-Team Lu Lijie
Photographer: ArchiTranslatorMaterials and Manufactures
Bamboo and Wood—Shanghai Moso New Decorative Materials Co., Ltd.
Lacquer—Nippon Paint (China) Co., Ltd.
Rust slate—Hebei Yixian Xinyuan Stone Co., Ltd
「Tiangang Village Living Room」SYN Architects 公式サイト
https://www.bau-jl.com/artimg/302/