CULTURE

歴史ある登り窯の上部をめぐる遊歩道

見学通路を組み込む龍窯の屋根の改修とビジターセンターの新築プロジェクト〈痘姆龍窯とICHラウンジ〉

CULTURE2023.08.15

©︎ KE Jianbo

©︎ KE Jianbo

〈痘姆龍窯とICHラウンジ(Doumu Dragon Kiln and ICH Lounge in Qianshan, Anhui)〉は、中国の安徽省乾山の陶磁器工場のリニューアルプロジェクトです。

龍窯を保護する屋根を更新しつつ上部に見学通路を埋め込むことで、職人の作業を阻害せずに窯や焼成工程を見学できる新たな視点をつくり出しています。また、新たに建てられた来客空間であるICHラウンジは、歴史ある窯場の雰囲気に適応しつつ工場内のさまざまな要素を反映した空間が埋め込まれており、龍窯や工場全体を通して新たな見学体験を生み出しています。

上海の建築事務所 グレイスペース・アーキテクツ(Greyspace Architects)が設計しました。

(以下、Greyspace Architectsから提供されたプレスキットのテキストの抄訳)

©︎ KE Jianbo

©︎ KE Jianbo

2021年末、陶芸家の李美鎮氏によりグレイスペース・アーキテクツがプロジェクトのマスタープランナーとして現地に招かれた時、工場は全面的な改修工事が行われていた。

私たちに与えられた設計課題は、2つの建物の新築と改修であった。ただし新築であるICHラウンジはすでに以前の設計内容での基礎が作成されていたため、建物の輪郭と構造体の位置はすでに決定されていた。

また、石綿瓦屋根で覆われた龍窯は、屋根構造の健全性と美観の要件を満たしつつ、新たな機能にも対応できるようリニューアルが急務であった。

施工前の龍窯 ©︎ LI Jianshen

施工前の龍窯 ©︎ LI Jianshen

施工前の龍窯 ©︎ LI Jianshen

歴史的遺産の保存と紹介

痘姆郷の陶芸の歴史は6000年前にさかのぼり、その陶磁器焼成技術は現在、国の無形文化遺産に登録されている。

新たに建設するICHラウンジを歴史ある窯場へ適応させ、歴史ある龍窯の屋根を改修するという2つの建築計画は、建築家に「伝統的な記憶の保存」と「焼成技術という無形文化遺産の紹介」という異なる課題を与えた。

ICHラウンジ 外観 ©︎ KE Jianbo

ICHラウンジ エントランス外観 ©︎ KE Jianbo

ICHラウンジは、元の設計のアウトラインはそのままに建物のボリューム間の関係を調整することで、より親しみやすいスケールと1階に豊かな空間インターフェイスをつくり出した。建物内部は、各種動線を組み合わせた合理的な屋内外の訪問経路が形成されている。

龍窯の屋根構造は、窯を風雨から守るとともに屋根下での焼成ニーズに対応できるよう、既存の窯の基礎の上にキャノピーを再構築した。また、見学路は窯の稼働を妨げないよう一段高い位置に設けることで、龍窯の焼成工程を見学するための新しい視点を生み出した。

©︎ KE Jianbo

©︎ KE Jianbo

龍窯に貯め込まれたこれまでの知見を反映した構成

現存する窯は清朝時代のものであり、長い歴史の中で何度も火災と修復を繰り返してきた。そのため当初の屋根には耐火性と修復性がある軽量な石綿瓦が採用されていた。

屋根を支える既存のレンガ柱の間隔は、窯の扉や煙突の位置を考慮し、窯焚き職人による薪のくべ方等のさまざまな条件を考慮し決定されたものである。

このことから新しい設計では、伝統的な焼成方法を妨げないようレンガ柱の間隔と構造は主にオリジナルのものを残している。

©︎ KE Jianbo

©︎ KE Jianbo

工場のスカイラインを形成する龍窯の屋根とその裏側を見渡す見学通路

龍窯の屋根の骨組みにはこの地域で最も一般的な松材を使用し、その三角形の骨組みを2本のレンガ柱が支えている。龍窯の改修において最も重要な課題は、既存の屋根フレームの基本的な構成を維持しながら見学通路を組み込むことであった。

建築家は新たな屋根フレームのスパンについてのさまざまな試行錯誤の結果、オリジナルの屋根形状を維持しつつ窯の上に曲がりくねった見学通路を設けることとした。

工場内の他の視点から龍窯を見てもスカイラインの起伏パターンや屋根の高さなどの点で新旧の間に大きな違いはない。このように陶器工場のスカイラインの最も重要な要素である窯における屋根の高さを抑制することで、工場のスカイラインを圧迫しないのである。

©︎ KE Jianbo

©︎ KE Jianbo

©︎ KE Jianbo

焼成工程や職人に影響を与えずに組み込まれた見学通路

新たな屋根形状は、空間に「窯の裏側や内部で作業する窯焚き職人」と「屋根の通路を歩く見学者」という2つの平行した動線を形成している。両者の間にはいくつかの交点があるが、安全上の理由から両者をつなぐプラットフォームは設けていない。

見学通路は窯の端に建つ小劇場横のレンガ造りの小屋から階段を上り、2回折れ曲がり窯の裏側を通りながら周囲を見渡すことができる。見学通路を窯の東西どちらに取るかは、外部に建つ建物の高さと内部における視線の関係を総合的に考慮して決定した。

©︎ KE Jianbo

©︎ KE Jianbo

©︎ KE Jianbo

©︎ KE Jianbo

動線の曲がり角や開けた場所は窯の形状を参照して決定されており、中央部に配された大きなプラットフォームからは広場や天竺山を見渡すことができ、他にも連続した3つのプラットフォームを設けることで、より多様なビューポイントを生み出した。終点近くの屋外休憩所からは、工場全体や天竺山を眺めることができる。

現在は見学者が窯をめぐり、焼成を見学するための通路であるが、将来的には陶器の展示や宴席、ファッションショーなど、さまざまな催しが行われる予定である。

©︎ YAN Sen

©︎ YAN Sen

工場内の随所に見られる陶器の鉢の積み方や窯のレンガのテクスチャ、窯内部の吹き抜けや仕切り壁の石積みなど、それらすべてがデザイナーに豊富な素材とインスピレーションを与えたが、それらをいかに建築言語に変換し、現代的に表現するかがこのプロジェクトの重要な課題であった。

ICHラウンジは龍窯の機能と空間と呼応しており、見学通路である「窯の道」や展示場のアーチ状の空間、ドーム下のトイレなど、「窯」をテーマにしたいくつかの空間群を埋め込んだ。龍窯の屋根とともに、これらの空間は陶磁器工場全体の見学体験を完成させている。

ICHラウンジ 展示場 ©︎ KE Jianbo

ICHラウンジ ギャラリー ©︎ KE Jianbo

ICHラウンジ 通路 ©︎ KE Jianbo

このプロジェクトにおいて建築家は、無形文化遺産である千年前から続く龍窯の保存を前提に、現代の生活環境に溶け込むためのより多くのシナリオを提供し、より多くの公共展示機能を担い、より多くの観光客を迎え入れることができるよう、敷地と調和する適度な建築形態と材料言語を用いて構築した。

 

©︎ Greyspace Architects

龍窯 平面図 ©︎ Greyspace Architects

龍窯 断面パース ©︎ Greyspace Architects

龍窯 断面図 ©︎ Greyspace Architects

ICHラウンジ 平面図 ©︎ Greyspace Architects

以下、Greyspace Architectsのリリース(英文)です。

Continuing Memories – The Revitalization and Renewal of Intangible Cultural Heritage (ICH): Designing Doumu Dragon Kiln and ICH Lounge in Qianshan, Anhui

Complete Project Information

Project Name: Doumu Dragon Kiln and ICH Lounge in Qianshan, Anhui
Project Type: Architecture / Interior
Project Site: Doumu Township, Qianshan City, Anhui Province
Project planner: Jingdezhen Puyuan Culture Media Co., LTD
Co-producer: Qianshan Doumu Township People’s government, LI Jianshen Studio of Jingdezhen Sanbao International Ceramics Art Village
Chief Planner and Art Director: LI Jianshen, TIAN Weiwei
Design Team:Greyspace Architects
Principal Architect: LIU Moyan, SU Peng
Dragon Kiln Design Team: YING Shijiao, YAN Sen
ICH Lounge Design Team: JU Anqi, LI Yuanyuan, MO Xian, CHEN Kaiqi
Project Architect: YAN Sen
Structural Consultant: YANG Xiaotian and PENG Chao from iStructure
Lighting Consultant:HU Jing

Landscape Design: ZHAI Jun
Mechanical Electrical Engineering Design: Ruiwen Design Studio
Closure and gate design: TU Rui、XIE Fei
Exhibition design of ICH Lounge: GUO Yuchuan、WEI Wenqing、SONG Xianmao、HU yisheng
Construction Design:Kaiyi Architectural Design Co., Ltd
Photography: KE Jianbo
English version translated by YANG Xiaohan
Status: Built
Design Period: December 2021 – June 2022
Construction Period: May 2022 – May 2023
Built Area: 2,150 m²

Two Buildings in the Pottery Factory: Roof Structure of the Dragon Kiln and ICH Lounge

At the end of 2021, when the architect was invited by the chief planner of the project, the founder of Sanbao International Ceramics Art Village, the Distinguished Professor of Jingdezhen Ceramic University, ceramicist LI Jianshen, to visit the site of Doumu Pottery, the factory has been undergoing a comprehensive upgrade. The design brief we have received consisted of the construction and renovation of two buildings: the ICH Lounge for which the foundation had already been excavated and therefore the location of the building outline and its structures had been determined; and the asbestos tile roofed dragon kiln, in urgent need of renewal to satisfy the requirements of soundness and aesthetics for a roof structure and to accommodate new functions as well.

The history of pottery making at Doumu dates back to the Xuejiagang culture 6,000 years ago and continues to this day. Its artistry of firing ceramics has now been listed as national intangible cultural heritage. The adaptation of ICH Lounge in the kiln factory and the renovation of the dragon kiln roof structure, have respectively provided the architect with different challenges, in the way of preserving the traditional memory as well as showcasing the technique of the intangible cultural heritage.

With the main building outline of the original design unchanged, the architect has adjusted the relationship of building massing for ICH Lounge, to create a richer spatial interface on the ground floor, in a more approachable scale. The interior of the building has been streamlined to form a complete indoor-outdoor visiting path.

The design of the dragon kiln roof structure reconstructed a canopy on the foundation of the existing kiln, to protect it against wind and rain as well as to meet the firing needs below. Meanwhile, a visiting path was to be paved at a higher level that would not interfere with the firing operation, allowing a brand new set of viewpoints to observe the firing of the dragon kiln.

Visiting Path: Looking around on the Back of the Kiln

The existing dragon kiln was first built at the time of the Qing dynasty and has undergone many fires and restorations over the course of its long history. Lightweight and fireproof asbestos tile was adopted for the original roof out of its fire-resistance and ease of restoration. The module of spacing between the brick pillars that support the roof was finally determined according to the way the kiln workers adding firewood and placing greenware, taking into account the location of the kiln door and chimney. Thus the new design mainly retains the original spacing and structure of the brick pillars to ensure the traditional firing method is not disturbed.

The roof frame of the dragon kiln is in the existing form of herringbone pine timber frame, most commonly found in the area, with each triangle-shaped frame supported by two brick pillars below.

The key issue to be addressed in the renovation of the dragon kiln was to incorporate a visiting path while maintaining the basic configuration of the original roof frame. The architect has experimented with different forms of a standard span for the new roof frame, and the final chosen solution has added a visiting path winding upon the kiln, in the premise of retaining the shape of the original roof, while minimizing the height increase of the new frame, adding only 1.8m on the original.

When viewed from other key viewpoints of the factory towards the dragon kiln, there is no overly significant difference between the new and original roof frame, in terms of the undulation pattern of its skyline and the height of the roof. In the pottery factory, the kiln remains the most important element in controlling the skyline, but the newly built roof frame, in the controlled height, does not overpower the skyline.

Scene Narrative: Juxtaposition, Observation, Dialogue

The kiln workers working on the back of and inside the kiln, together with the visitors walking on the roof walkway, form two parallel flows in the space on account of the new roof form. There are multiple cross-viewing points between the two, but for safety reasons no interconnecting platform has been designed between them.

Visitors may walk up the stairs in the brick hut next to the small theatre at the kiln tail, through two turns, then looking around while walking through upon the back of the kiln. The position of the visiting path, on either east or west, is decided after comprehensive consideration of external building height and internal sight relationship.

Every turn in the flow and the enlargement of the spatial nodes are determined in refer to the locations of the noon gates of the dragon kiln. A platform overlooking the plaza and Tianzhu Mountain is set up at the large noon gate in the middle, while at the small noon gate near the dragon head provide three successive platforms, achieving a more complete view. An outdoor tea room at the end of the flow at the dragon head offers an alternative view of the factory and Tianzhu Mountain.

The currently completed walkway only showcases scenes of visitors passing through, sightseeing and appreciating the firing, while more activities are to be presented in the future, such as pottery exhibitions, long table banquet and fashion show.

Memory Recreated: Expression of Material Form

The way clay pots are piled up, the surface texture of the kiln bricks, the vault inside the kiln and the masonry of the partition walls seen everywhere in the factory all provide a wealth of material and inspiration for the designer, and it is an important task of the project to translate them into an architectural language and to present in a contemporary way.

ICH Lounge echoes the function and space of the dragon kiln, where the designer has placed several ‘kiln’-themed spaces, such as the ‘Road of Kiln’ on the visiting path, the vaulted space in the hallway of the international exhibition, and the toilet under the dome. Together with the dragon kiln roof structure, these spaces complete the visiting experience of the entire pottery factory.

Afterword

In this project, with the premises of preserving the intangible cultural heritage and the living millennial dragon kiln, the architect has attempted to use a modest architectural form and material language that are well adapted to the site, to provide more scenarios for its integration into the contemporary living environment, carrying more public display functions and accommodating more visitors.

Greyspace Architects 公式サイト

http://www.igrey.cn

 

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