CULTURE
可動式ファサードが織りなす住空間〈バレエ・メカニック〉マヌエル・ヘルツ・アーキテクツ、スイス

可動式ファサードが織りなす住空間

スイスに建つ最後のル・コルビュジエ建築に呼応する〈バレエ・メカニック〉

CULTURE
〈バレエ・メカニック〉外観、設計:マヌエル・ヘルツ・アーキテクツ、Photo:Yuri Palmin

© Yuri Palmin

スイス、チューリッヒに位置する〈バレエ・メカニック(Ballet Mechanique)〉は、開閉することでバルコニーや日除けになる可動する三角形のファサード要素が特徴的な集合住宅です。

スイスのバーゼルを拠点に活動するマヌエル・ヘルツ・アーキテクツ(Manuel Herz Architects)が設計しました。

注目ポイント

  • 近くに建つル・コルビュジエ建築を参照したデザイン
  • パビリオン的構成、カラフルなパネル、工業的×芸術的要素の融合といった特徴を継承
  • 幾何学的なシンプルなボリュームとファサードの動的要素の対比
  • 1日の光や生活に応じて動き変化する「住人と共に生きる建築」

(以下、マヌエル・ヘルツ・アーキテクツから提供されたプレスキットのテキストの抄訳)

敷地の重要な要素である「樹木の喪失」と「コルビュジエ最後の作品」

このプロジェクトの敷地は、チューリッヒ中心部の住宅街にあり、湖に近く、ル・コルビュジエが手がけた〈ハイジ・ウェバー・ミュージアム(Heidi Weber Museum)〉からもわずか数mの距離に位置する。

この敷地の最大の魅力は、野生の原生林のような庭園である。庭園を歩くと、驚き、野生の植物、インスタレーション、忘れ去られた文化の残骸のようなオブジェ、彫刻のような木々、どこへ続くのかわからない小道など、さまざまな発見がある。

〈バレエ・メカニック〉外観、設計:マヌエル・ヘルツ・アーキテクツ、Photo:Yuri Palmin

© Yuri Palmin

しかし、〈バレエ・メカニック〉を建設するには、最も印象的な樹木を伐採しなければならなかった。この樹木は、庭園の中央にそびえ立ち、ユニークなねじれた幹と、太く曲がりくねった節のある枝が特徴であった。

野生の庭園、そして中央の樹木の喪失は、このプロジェクトの設計テーマの1つとなっている。

〈バレエ・メカニック〉外観、設計:マヌエル・ヘルツ・アーキテクツ、Photo:Yuri Palmin

© Yuri Palmin

敷地のすぐ近くに建つル・コルビュジエの〈ハイジ・ウェバー・ミュージアム〉は、パビリオンのような建築、カラフルな金属パネル、そして幾何学的な形状をもち、〈バレエ・メカニック〉の2つ目の参考例となった。

地面との関連性、そして工業的なモジュールと芸術的で手づくりの建築要素の組み合わせは、ル・コルビュジエの最後の作品である〈ハイジ・ウェバー・ミュージアム〉から着想を得ている。

〈バレエ・メカニック〉外観、設計:マヌエル・ヘルツ・アーキテクツ、Photo:Yuri Palmin

© Yuri Palmin

〈バレエ・メカニック〉外観、設計:マヌエル・ヘルツ・アーキテクツ、Photo:Yuri Palmin

© Yuri Palmin

典型的なボリュームから展開するカラフルなバルコニー

都市的な側面では、この建物は、正方形の典型的な別荘が並ぶチューリッヒのゼーフェルト地区の特徴的な街並みを参照しており、同じ向き、同じ敷地面積、そして同様の内部構成を採用した。それにもかかわらず、この建物は他とはまったく異なる特徴をもっている。

建物は立方体のボリュームとシンプルな幾何学形状を有している。建物の中心部にコアがあり、異なるタイプとレイアウトの5つの住戸へとアクセスできる。

Opening Sequence

幾何学的にシンプルな基本形状は、ファサードによってコントラストをなしている。このファサードは、丸みを帯びた三角形の要素で構成されており、展開することでアクセス可能なバルコニーとなり日除けにもなる。

これらの可動要素は閉じた状態では部屋を暗くし、開いた状態ではプライバシーと親密さを提供する。朝には展開し、バルコニーで朝食を楽しむことができる。

次第に建物は展開し、豊かな庭を包み込み、やがて再び閉じていく。1日、1週間、1年の経過と共に、建物は常に動き、変化し、変容し、住人と共に生き続ける。

〈バレエ・メカニック〉外観、設計:マヌエル・ヘルツ・アーキテクツ、Photo:Yuri Palmin

© Yuri Palmin

金属製のファサードは、油圧式の開閉可能なルーバーで構成されており、位置と接続する部屋に応じて、4種類のファサード要素が設置されている。

最初のタイプは、移動式の手すりと共に展開することで、アクセス可能なバルコニーとなる。手すりの無い2つ目のタイプは、日除けとして機能したり、部屋を暗くしたりする。

3つ目は動かない要素で構成されており、常にアクセス可能なバルコニーとして機能する。最後のタイプは閉じた壁面であり、他の要素と同じ形状のファサード要素で覆われているが、動かない壁となっている。

〈バレエ・メカニック〉内観、設計:マヌエル・ヘルツ・アーキテクツ、Photo:Yuri Palmin

© Yuri Palmin

〈バレエ・メカニック〉内観、設計:マヌエル・ヘルツ・アーキテクツ、Photo:Yuri Palmin

© Yuri Palmin

建物の外側は、均一なシャンパン色でやや金属調のトーンを呈している。ルーバーの内側は、赤から青までのさまざまな色調を特徴としている。

建物が完全に閉じた状態では、ほぼモノクロのブロンズ・メタル調に見え、展開するとカラフルな色調が姿を表す。

〈バレエ・メカニック〉内観、設計:マヌエル・ヘルツ・アーキテクツ、Photo:Yuri Palmin

© Yuri Palmin

〈バレエ・メカニック〉内観、設計:マヌエル・ヘルツ・アーキテクツ、Photo:Yuri Palmin

© Yuri Palmin

〈バレエ・メカニック〉内観、設計:マヌエル・ヘルツ・アーキテクツ、Photo:Yuri Palmin

© Yuri Palmin

〈バレエ・メカニック〉内観、設計:マヌエル・ヘルツ・アーキテクツ、Photo:Yuri Palmin

© Yuri Palmin

〈バレエ・メカニック〉内観、設計:マヌエル・ヘルツ・アーキテクツ、Photo:Yuri Palmin

© Yuri Palmin

〈バレエ・メカニック〉内観、設計:マヌエル・ヘルツ・アーキテクツ、Photo:Yuri Palmin

© Yuri Palmin

〈バレエ・メカニック〉内観、設計:マヌエル・ヘルツ・アーキテクツ、Photo:Yuri Palmin

© Yuri Palmin

Facade Typlogies

Diagram Louver Colors

Site plan

1st floor plan with context

1st floor plan

2nd floor plan

3rd floor plan

North Elevation Closed

North Elevation Open

West Elevation Closed

West Elevation Open

West-East Section

North-South Section

以下、マヌエル・ヘルツ・アーキテクツのリリース(英文)です。

Ballet Mechanique
Zürich

Manuel Herz Architects
Team: Manuel Herz, Stefan Schöch, Panagiota Alevizou
Structure, Facade: Lüchinger Meyer
Services: MAS Engineering
Costing: Bühler und Oettli
Site Supervision: Bühler und Oettli
Project Management: Odinga und Hagen
Floor Area: 600 sqm
Client: Private
Location: Zurich, Switzerland
Status: Completion Summer 2017

Housing in Zurich, Switzerland

The site is located in one of the residential quarters in the heart of Zurich, close to the lake and just meters away from Le Corbusier’s Heidi Weber Museum. One of the greatest qualities of the site is its garden, which is marked by a wild and primeval quality. Walking through it, we encounter surprises, wild plants, installations, objects that seem like the remains of forgotten cultures, trees with sculptural qualities and footpaths that disappear into nowhere. At the same time the construction of the house is only possible with the felling of the most impressive tree. This tree that dominates the center of the garden, with its peculiar twisted trunk and its thick, crooked, knotty branches. The wild garden, but also the loss of the central tree becomes one of the themes of the project design.

Very close to the site sits the Heidi Weber Museum by Le Corbusier. This buildings, with its pavilion-like character, its colorful metal panels and striking geometry becomes the second reference for the new housing project. Its relationship to the ground, as well as the combination of seemingly industrial modules and artistic and hand-crafted building elements are inspired by Le Corbusiers last work.

On an urban dimension the new building references the predominant pattern of Zurich’s neighborhood of Seefeld, with its typical villas of square shape. It has the same orientation, a same size of footprint and a similar internal organization. Nevertheless, it is a building with a very different character. The building has a cubic volume with a simple geometry. It’s core is located in the center of the building and accesses five apartments with different typologies and layouts, each suited for a different family form and way of life.

The geometrically simple basic form is contrasted by its facade. This facade consists of horizontal and vertical louvers with a rounded triangular shape. The louvers unfold to become accessible balconies with a corresponding shading roof element. The vertical louvers darken the rooms when closed, or provide privacy and intimacy when open. In the morning one can open the louvers in order to have breakfast on the balcony that is thus unfolded. By and by the building opens and unfolds itself, embracing the lush garden, and eventually closing itself again. Over the course of a day, a week or a year the building is constantly moving, changing and transforming, living with its inhabitants.
A Ballet Mécanique.

The metallic facade consists of louvers that can open and close through an hydraulic mechanism. Depending on their location, and the connected room, four different types of facade elements are installed: The fist type is a moveable facade element that can unfold, together with a moving railing, to become a balcony that can be accessed. The second type of facade elements is also moveable, though without railing, to act as sun shading device, or to darken the respective rooms. Thirdly, the facade has static, i.e. non-moving elements that are permanently accessible as balconies. Finally, the closed wall sections are clad with static facade elements that have the same shape as the other elements, though cannot move.

While the exterior of the building features a uniform cham-pagne-colored, slightly metallic tone, the interior sides of the louvers feature a color spectrum that ranges between red and blue. When the building is fully closed, it appears almost in monochrome bronze.-metallic. When the louvers open up, a rainbow of blue and red hues becomes visible.

 

マヌエル・ヘルツ・アーキテクツ 公式サイト
https://www.manuelherz.com/ballet-mecanique

スイス 関連記事

FEATURE

建築の先進国が目指す建築とは — スイスで初の建築年鑑が発刊

スイス建築博物館キュレーター・篠原祐馬氏インタビュー
CULTURE

生きた藻を組み込み空気をデザインする木造建築

空気を浄化し職員の健康とウェルビーイングを促進する スイスの工場近くに建つ 〈エアーバブル・レストラティブスペース〉
CULTURE

スイスの村に誕生した世界一高い3Dプリント建築

モジュール構造の採用により分解も可能な〈ホワイトタワー〉
CULTURE

2025年大阪・関西万博〈スイス パビリオン〉概要

ETFE膜構造の最軽量パビリオン、エコロジカルフットプリント(資源消費)も最小で建設
CULTURE

BIGによる時計の製造プロセスを示す螺旋状の建築

世界的時計メーカーの創業地でその歴史と製品、製造工程を見せる〈ミュゼ アトリエ オーデマ ピゲ〉

【購読無料】空間デザインの今がわかるメールマガジン TECTURE NEWS LETTER

今すぐ登録!▶
  • TOP
  • CULTURE
  • ARCHITECTURE
  • 可動式ファサードが織りなす住空間〈バレエ・メカニック〉マヌエル・ヘルツ・アーキテクツ、スイス
【購読無料】空間デザインの今がわかるメールマガジン
お問い合わせ