CULTURE
中国初の「織り」をテーマに据えた、繊細なアルミの格子が紡ぐ〈松庄Zミュージアム〉TEAM_BLDG

繊細なアルミの格子が紡ぐ建築

中国初の「織り」をテーマに据えた〈松庄Zミュージアム〉

CULTURE
〈松庄Zミュージアム〉鳥瞰、設計:TEAM_BLDG、© Jonathan Leijonhufvud

© Jonathan Leijonhufvud

中国・浙江省に位置する〈松庄Zミュージアム(Songzhuang Z Museum)〉は、秘境のような村に建つ、周囲の古民家とは異質な存在となっていたレンガとコンクリートの建物を改修した建築です。

中国で初となる「織り」をテーマに据えたミュージアムであり、上海と東京を拠点に活動する設計事務所 TEAM_BLDGが設計しました。

注目ポイント

  • 村の風景との対比を強調する「隠さず、際立たせる」設計思想
  • 4分割されたヴォリュームと、その間に挿入された中庭による構成
  • 織機の「たて糸・よこ糸」から着想した、赤と白のアルミ格子
  • ファサードと呼応する、「織り」のデザインを施した家具の開発

(以下、TEAM_BLDGから提供されたプレスキットのテキストの抄訳)

〈松庄Zミュージアム〉鳥瞰、設計:TEAM_BLDG、© Jonathan Leijonhufvud

© Jonathan Leijonhufvud

浙江省松陽県の松庄村は標高400mを超える山あいに位置し、曲がりくねった道を抜けた先には、まるで現代の桃源郷のような風景が広がっている。2017年まで、この村の存在は松陽の住民の間でもほとんど知られておらず、訪れたことのある人はごくわずかであった。そのため、集落の原始的な佇まいや古民家の姿が、ほぼ手つかずのまま残されている。

2024年初頭、TEAM_BLDGはこの600年の歴史をもつ村からプロジェクトを受け、1990年代にレンガとコンクリートで建てられた民家を、中国初となる「織り」をテーマにした現代的な農村アートミュージアムへと改修する計画が始動した。

〈松庄Zミュージアム〉既存写真

Existing State © TEAM_BLDG

隠すのではなく、より鋭く

村の中心部に建つ元の建物は、土壁づくりの低層家屋が連なる周囲の景観の中で、その規模と素材において際立ち、孤立していた。

無人となっていたこの民家は、村内でも何度か改修案が浮上したものの、実現には至らなかった。転機となったのは、現運営者であるマウンテン・クリエーションズ(Mountain Creations)が、この建物を〈松庄Zミュージアム〉へと生まれ変わらせる構想を提案したことであり、そこからプロジェクトは具体的な方向性を持ちはじめた。

〈松庄Zミュージアム〉鳥瞰、設計:TEAM_BLDG、© Jonathan Leijonhufvud

© Jonathan Leijonhufvud

〈松庄Zミュージアム〉鳥瞰、設計:TEAM_BLDG、© Jonathan Leijonhufvud

© Jonathan Leijonhufvud

運営者は当初からTEAM_BLDGに明確なデザインの方向性を示していた。

それは、既存建物と他の建物との不調和を覆い隠すのではなく、むしろその「ずれ」を鋭く際立たせ、記憶に残るかたちで建物を際立たせること。同時に、この「対比」がミュージアムと村にとって適切で美しいものであること、という考えであった。

〈松庄Zミュージアム〉外観、設計:TEAM_BLDG、© Jonathan Leijonhufvud

© Jonathan Leijonhufvud

〈松庄Zミュージアム〉外観、設計:TEAM_BLDG、© Jonathan Leijonhufvud

© Jonathan Leijonhufvud

四重奏が奏でる構成と、織り込まれた色の表皮

既存の建物の密実で整然としたファサードに対し、設計は解体的なアプローチから始まった。

周囲に並ぶ古い家屋のスケール感や空間のリズムを手がかりに、建物は垂直方向に4つのボリュームへと切り分け、それぞれの間に内庭を挿入することで、4つのヴォリュームが垂直・水平方向の両方でつながる構成が生まれた。

さらに、テラス部分の高さの違いを活かした活動スペースに半透明のシェードキャノピーを追加した。これにより、建築家が「四重奏」と呼ぶ、高低差のあるダイナミックな構成が生まれた。

〈松庄Zミュージアム〉外観、設計:TEAM_BLDG、© Jonathan Leijonhufvud

© Jonathan Leijonhufvud

同時に、既存建物の重さを視覚的に「軽やかに」する手段として、建築家は伝統的な織物織りの技法から着想を得た。20mm×40mmのアルミニウムの角材を3面を赤、1面を白に塗装し、細い格子状に配置して建築のファサードを包み込んだ。

ファサードに固定された構造要素は、織機のシャトルのように「たて糸」と「よこ糸」を交差させ、堅固な建築に2色の糸を織り込み、軽やかで透き通った建築ボリュームを構築している。

〈松庄Zミュージアム〉外観、設計:TEAM_BLDG、© Jonathan Leijonhufvud

© Jonathan Leijonhufvud

アルミの格子が過度に合理的で機械的に見えることを懸念し、デザインチームは格子のピッチに変化をつけた。全体的な格子の間隔は不規則なものとし、上部は密なパターン、下部は疎なパターンと、異なる処理を施した。

特にテラスレベルでは、格子が多次元的な織り込みを生み出し、「織り込まれた表皮」の感覚をさらに強調している。

〈松庄Zミュージアム〉外観、設計:TEAM_BLDG、© Jonathan Leijonhufvud

© Jonathan Leijonhufvud

朝日が山間の村に差し込むと、光と影が格子の上で「編み込む」ように広がる。白と赤に塗装されたアルミの格子により、建物は1日中、微妙に変化する色調を帯びる。

これにより、異なる日に〈松庄Zミュージアム〉を訪れると、まったく異なる印象を受けることとなる。晴れた日の午後には透き通ったピンクのボリュームのように見え、雨や雪の日には静謐な白いモニュメントのように変貌する。

〈松庄Zミュージアム〉外観、設計:TEAM_BLDG、© Jonathan Leijonhufvud

© Jonathan Leijonhufvud

〈松庄Zミュージアム〉内観、設計:TEAM_BLDG、© Jonathan Leijonhufvud

© Jonathan Leijonhufvud

光の柱を回りながら登っていく内部空間

焦点を芸術作品に集中させるため、インテリアデザインは最小限に抑え、動線と内外の空間関係を整えることに注力した。

建築家はまず、入口となる土壁の古い家屋内部に「プロローグホール」という静かで薄暗い空間を設置した。窓枠に赤い塗装を施した鋼板と伝統的な「虎窓」を除き、部屋は古い家屋の元の姿をほとんど維持している。この控えめなエントランス空間と現代的なメインの空間との対比により、訪問者は展示エリアに入る前に感覚的な移行を体験する。

〈松庄Zミュージアム〉内観、設計:TEAM_BLDG、© Jonathan Leijonhufvud

© Jonathan Leijonhufvud

〈松庄Zミュージアム〉内観、設計:TEAM_BLDG、© Jonathan Leijonhufvud

© Jonathan Leijonhufvud

次に天窓を追加し、メインとなる建築に3階層を貫く「ライトウェル」を導入した。これにより、室内への自然光を取り込みつつ、各階の水平空間を視覚的・物理的に接続する。

各階の展示ホールは中央のヴォイドを囲むように配置されており、異なる視点からミュージアム内を移動する人々の姿を垣間見ることができる。

〈松庄Zミュージアム〉内観、設計:TEAM_BLDG、© Jonathan Leijonhufvud

© Jonathan Leijonhufvud

〈松庄Zミュージアム〉内観、設計:TEAM_BLDG、© Jonathan Leijonhufvud

© Jonathan Leijonhufvud

周囲の風景に応じ、既存の窓を外部環境と景観に合わせて再配置した。この「セカンダリー・フレーミング」戦略により、展示されたアート作品と村の風景が呼応し、ミュージアムの内部と農村の文脈を結びつけている。

一方、階段室の外壁に大きな開口部を設け、3階を半屋外空間とすることで、視覚的・体験的にミュージアムと村のつながりを強化している。

〈松庄Zミュージアム〉内観、設計:TEAM_BLDG、© Jonathan Leijonhufvud

© Jonathan Leijonhufvud

〈松庄Zミュージアム〉内観、設計:TEAM_BLDG、© Jonathan Leijonhufvud

© Jonathan Leijonhufvud

屋上テラスに到着すると、訪問者は村のパノラマビューを一望することができる。

統一された壁と床の素材は、意図的な機能分区を避け、異なる高さにより人の行動を最小限に誘導し、この空間に立つ訪問者が自然とリラックスできる環境を提供している。

〈松庄Zミュージアム〉内観、設計:TEAM_BLDG、© Jonathan Leijonhufvud

© Jonathan Leijonhufvud

〈松庄Zミュージアム〉内観、設計:TEAM_BLDG、© Jonathan Leijonhufvud

© Jonathan Leijonhufvud

特に注目すべきは、建築家がミュージアムのカフェとショップのために、伝統的な織機の形から着想を得た家具シリーズ「LOOM」をデザインしたことである。

そのデザインは伝統的な織機から着想を得ており、20×20mmの角パイプをフレームとし、その上に20mm幅の特注赤色織帯を巻き付け、平面と角度のついた表面を形成している。これらの織り要素の配置はファサードの格子システムと響き合い、織りの「糸」のモチーフを外から内へと延長している。

〈松庄Zミュージアム〉内観、設計:TEAM_BLDG、© Jonathan Leijonhufvud

© Jonathan Leijonhufvud

〈松庄Zミュージアム〉内観、設計:TEAM_BLDG、© Jonathan Leijonhufvud

© Jonathan Leijonhufvud

〈松庄Zミュージアム〉内観、設計:TEAM_BLDG、© Jonathan Leijonhufvud

© Jonathan Leijonhufvud

〈松庄Zミュージアム〉内観、設計:TEAM_BLDG、© Jonathan Leijonhufvud

© Jonathan Leijonhufvud

〈松庄Zミュージアム〉内観、設計:TEAM_BLDG、© Jonathan Leijonhufvud

© Jonathan Leijonhufvud

〈松庄Zミュージアム〉内観、設計:TEAM_BLDG、© Jonathan Leijonhufvud

© Jonathan Leijonhufvud

〈松庄Zミュージアム〉内観、設計:TEAM_BLDG、© Jonathan Leijonhufvud

© Jonathan Leijonhufvud

〈松庄Zミュージアム〉内観、設計:TEAM_BLDG、© Jonathan Leijonhufvud

© Jonathan Leijonhufvud

〈松庄Zミュージアム〉夕景、設計:TEAM_BLDG、© Jonathan Leijonhufvud

© Jonathan Leijonhufvud

© Jonathan Leijonhufvud

〈松庄Zミュージアム〉内観、設計:TEAM_BLDG、© Jonathan Leijonhufvud

© Jonathan Leijonhufvud

〈松庄Zミュージアム〉内観、設計:TEAM_BLDG、© Jonathan Leijonhufvud

© Jonathan Leijonhufvud

以下、TEAM_BLDGのリリース(英文)です。

The Quartet – Songzhuang Z Museum
Located in Songzhuang Village, Songyang County, Zhejiang Province, the Z Museum sits over 400 meters above sea level, nestled deep within the mountains. With its winding roads and narrow paths, arriving here for the first time feels like stepping into a modern-day version of the “Peach Blossom Spring”. It is said that prior to 2017, this was a place even most locals of Songyang had never visited—or even heard of. As a result, the village has managed to preserve much of its original character, including its traditional housing and historical spatial fabric.
In early 2024, TEAM_BLDG was invited to undertake a project in this 600-year-old village: to transform a brick-and-concrete residential house built in the 1990s into Z MUSEUM – the first contemporary rural art museum in China dedicated to the theme of weaving.

Better to Stand Out than to Disappear
The original architecture stands in a prominent location within the village—its scale and material starkly contrast with the surrounding low, continuous rows of traditional rammed-earth houses. Having long been uninhabited, the building had been considered for renovation on multiple occasions. It wasn’t until the current operator, Mountain Creations, proposed transforming it into the Z Museum that a clear vision began to take shape.
From the outset, the operator conveyed a definitive design direction to TEAM_BLDG: since the building’s incongruity with the village context was an established fact, instead of concealing or diminishing it, why not enhance this contrast in a way that is memorable? At the same time, this contrast should be appropriate and graceful—resonating both with the spirit of an art museum and with the character of the village itself.

A Quartet and a Color-Shifting Skin
Faced with the dense and rigid façade of the original structure, the design began with a deconstructive approach. Drawing on the scale and spatial rhythm of the surrounding old houses, the building was vertically divided into four volumes from the inside out, with inner courtyards inserted in between. These four volumes were then interconnected vertically and horizontally. Varying rooftop terraces and semi-transparent shading canopies were introduced, generating a dynamic composition of staggered heights—what the architects describe as a “quartet” of forms.
To visually “lighten” the mass of the original building, the architects took inspiration from traditional textile weaving. Aluminum square tubes measuring 20mm x 40mm were painted red on three sides and white on one, then arranged into a fine lattice that wraps the entire façade. Structural elements fixed to the façade act like the shuttles of a loom, guiding the interplay of “warp” and “weft,” and weaving strands of dual-colored “yarn” into the building’s skin. The result is a mass that feels both delicate and diaphanous.
Concerned that the aluminum lattice might appear too rational and mechanical, the design team refined the arrangement by varying the spacing of the slats. The gaps between the tubes are intentionally irregular, and the upper and lower sections are treated differently—with denser patterns above and more open ones below. Particularly on the terrace levels, the lattice introduces multidimensional interweaving, further amplifying the sense of “woven skin.”
In the early morning, as sunlight begins to filter into the mountain village, light and shadow begin to “weave” across the façade. Thanks to the red-and-white orientation of the aluminum slats, the building takes on subtle and ever-shifting hues throughout the day. This means that each visit to the Z Museum may offer a distinct impression: on bright, sunny afternoons, it may appear as a translucent pink volume; on rainy or snowy days, it becomes a serene, white monolith.

Ascending Around a Shaft of Light
In order to give full focus to the artworks, the architects intentionally minimized additive interior design interventions, instead prioritizing the clarity of circulation and the relationship between interior and exterior spaces.
The journey begins in the adjacent rammed-earth structure, where a “prologue hall” has been inserted—a quiet, dimly lit space. Aside from red-painted steel cladding added to the window frames and a traditional “tiger window,” the room largely preserves the original appearance of the old house. By contrasting this subdued spatial atmosphere with the contemporary interior of the main building, visitors undergo a sensory transition before entering the main exhibition areas.
A new skylight was introduced by carving out a vertical atrium—a “light well”—that spans all three levels of the main structure. This shaft allows natural light and ambient warmth to penetrate deep into the interior, while also visually and physically connecting the horizontal spaces on each floor. Exhibition halls on each level are arranged around this central void, allowing visitors to glimpse others moving through the museum from different vantage points.
Original window openings were reconfigured in response to the surrounding landscape. This strategy of “secondary framing” allows curated views of the village to dialogue with the artworks on display, subtly bridging the museum interior with the rural context. Meanwhile, large new openings were carved into the stairwell’s exterior wall, transforming the third floor into a semi-outdoor space—visually and experientially reinforcing the museum’s relationship with the village.
Upon reaching the rooftop terrace, visitors are offered an unobstructed panoramic view of Songzhuang Village. The uniform wall and ground materials, along with the absence of deliberate functional zoning, only minimally guide people’s behavior through varying elevations, allowing visitors here to fully experience nature and relaxation.
Notably, the architects also designed a custom “LOOM” furniture series for the museum’s café and shop, inspired by the forms of traditional looms. Constructed with 20×20mm square steel tubes as frames, each piece is wrapped and tensioned with 20mm-wide custom red woven straps to create both horizontal and angled surfaces. The spacing of these woven elements echoes the façade’s lattice system, extending the woven “thread” motif from exterior to interior.

Project Name:The Quartet – Songzhuang Z Museum
Function:Museum,Cafe,Store
Design Period:2024.02 – 2024.07
Construction Period:2024.08 – 2025.04
Location:Songyang, Zhejiang
Building Area:472 SQM
Operator:Mountain Creations
Curatorial Team:CSC Communis
Firm:TEAM_BLDG
Architects:Xiao Lei, Deng Caiyi, Shen Ruijie
Structure Design:GongHe Architecture Design Group Co.,Ltd.
Custom Furniture、Lighting Design:TEAM_BLDG
VI Design:TEAM_BLDG
Cooperation:N/A
Type:Architecture, Interior and Landscape
Status:Completed
Photographs:Jonathan Leijonhufvud
Photography Assistant:Wai Wai

 

TEAM_BLDG 公式サイト
http://www.team-bldg.com/index

中国 関連記事

CULTURE

都市の記憶をつむぐ書店

中国の公共公園に残る歴史的建築物を再生した〈蒙自NSAU書店〉
CULTURE

採石場跡に生み出す村のにぎわい拠点

観光と地域経済をつなぐ、販売・交流・休憩の場としての市場〈青台市場〉
CULTURE

古い土壁の内にひそむ本の空間

中国の村の遺構を保存しつつ再生した〈古廈水田書店〉
CULTURE

3つの曲面屋根が描く 地形と建築の融合

中国の武夷山に調和する、現代農業における「知識のハブ」を目指した〈聖農博物館〉

【購読無料】空間デザインの今がわかるメールマガジン TECTURE NEWS LETTER

今すぐ登録!▶

RECOMMENDED ARTICLE

  • TOP
  • CULTURE
  • ARCHITECTURE
  • 中国初の「織り」をテーマに据えた、繊細なアルミの格子が紡ぐ〈松庄Zミュージアム〉TEAM_BLDG
【購読無料】空間デザインの今がわかるメールマガジン
お問い合わせ