スポーツを軸にしたこれまでにないタイプの多目的スペースとして、2020年4月に青森県八戸市にオープンした施設のネーミングからコンセプト設計、VI、デザインディレクションまでを担当した。ゼビオグループ傘下のクロススポーツマーケティング社が八戸市と連携して進めていたのは、運動を「する」ための体育館や、スポーツを「観る」ためのアリーナなど既存のスポーツ施設とは一線を画し、「支える」「助け合う」「教える」をキーワードに地域との共生を実現する「第3」のスポーツ施設の立ち上げ。これを受けて、新しい官民連携の形であり、あらゆる人に開かれ、地域とともに持続的に成長していく場となる施設のコンセプトを「FLAT」というワードに集約した。
施設が掲げる「平等」「自由」「未来への基盤」というテーマをもとにデザインしたロゴは、「F」をイメージした2本のラインや日本の「間」を意識したタイポグラフィによって、同施設がさまざまな用途に応じてフレキシブルにアレンジできる開かれた空間であることを示している。施設の屋外空間にはナスカの地上絵を思わせる巨大なロゴが展開され、施設のシンボルとなっている。
空間デザインにおいても、通年型アイスアリーナ「FLAT ARENA」と屋外公共空間「FLAT SPACE」をつなぐエントランス部分の多目的空間「FLAT-X(フラットクロス)」の設置を提案し、屋内から屋外へとシームレスにつながる環境を構築。施設のあり方を「FLAT」という概念に凝縮し、平面から空間まで一気通貫したディレクションによって、施設が提供する新たな価値を明快にプレゼンテーションした。(佐藤可士和)
A sports facility that supports and grows with the community
We were in charge of everything from naming to concept design, VI, and design direction for the facility that opened in Hachinohe City, Aomori Prefecture in April 2020 as an unprecedented type of multipurpose space with sports as its core. Cross Sports Marketing, a subsidiary of the Xebio Group, worked with Hachinohe City to create a third type of sports facility that is different from existing sports facilities, such as gymnasiums for exercising and arenas for watching sports, and that achieves symbiosis with the local community with the keywords of “support,” “help,” and “teach. In response to this, a new public-private partnership was established. In response, the word “FLAT” was used to summarize the concept of the facility, which is a new form of public-private partnership, open to all people, and a place for sustainable growth together with the community.
In addition, the logo was designed based on the facility’s themes of “equality,” “freedom,” and “foundation for the future,” with two lines that resemble the letter “F” and typography that is reminiscent of the Japanese word “ma (between),” indicating that the facility is an open space that can be flexibly arranged according to various uses. In the facility’s outdoor space, a huge logo reminiscent of the ground paintings of Nazca is deployed, and it has become a symbol of the facility.
In terms of spatial design, we proposed the installation of a multipurpose space called “FLAT-X” at the entrance that connects the year-round ice arena “FLAT ARENA” and the outdoor public space “FLAT SPACE,” creating an environment that seamlessly connects indoor and outdoor spaces. By condensing the concept of the facility into “FLAT” and providing a unified direction from the plan to the space, the new value provided by the facility was presented. (Kashiwa Sato)
【FLAT HACHINOHE】
所在地:青森県八戸市大字尻内町字三条目7-7
用途:スポーツ施設
クライアント:クロススポーツマーケティング
竣工:2020年
デザイン:SAMURAI
担当:佐藤可士和、糟谷義人、齊藤良博、石渡菜央
プロジェクトマネジメント:山下PMC
実施設計:戸田建設
構造設計:戸田建設
施工:戸田建設
照明設備:パナソニック
映像音響設備:電音エンジニアリング
撮影:太田拓実
工事種別:新築
構造:混構造
規模:地上2階
敷地面積:15,000.00m²
建築面積:5,150.00m²
延床面積:7,200.00m²
設計期間:2018.03-2018.12
施工期間:2018.12-2019.10
【FLAT HACHINOHE】
Location: 7-7 3jome, Shiriuchimachi, Hachinohe City, Aomori, Japan
Principal use: Sport facility
Client: XROSS SPORTS MARKETING
Completion: 2020
Design architects: SAMURAI
Design team: Kashiwa Sato, Yoshihito Kasuya, Yoshihiro Saito, Nao Ishiwata
Project management: Yamashita PMC
Detailed design: TODA CORPORATION
Structure engineer: TODA CORPORATION
Contractor: TODA CORPORATION
Lighting equipment: Panasonic
Audiovisual equipment: denON ENGINEERING
Photographs: Takumi Ota
Construction type: New Building
Main structure: Mixed structure
Building scale: 2 Stories
Site area: 15,000.00m²
Building area: 5,150.00m²
Total floor area: 7,200.00m²
Design term: 2018.03-2018.12
Construction term: 2018.12-2019.10