〈バンブー・バンブー・キャノピーアンドパビリオン(Bamboo Bamboo, Canopy and Pavilions)〉は、中国の雄大な自然の中につくられた竹で編まれた空間です。
演劇舞台をもつ印象劉三姐公園における、メインステージまでの間の空間をゲストの期待感を高める装置として、中国の上海やドイツのシュトゥットガルト、ポルトガルのポルトを拠点に活動する建築スタジオllLab.が設計したヴァナキュラーな建築です。
(以下、llLab.から提供されたプレスキットのテキストの抄訳)
このプロジェクトの敷地である中国・陽朔の印象劉三姐公園は、中国で最もドラマチックな自然景観環境の1つである。
カルスト地形の大きな丘や岩の間を埋めるように、どこまでも続く緑が取り囲んでいる。このような壮大な風景において、不自然で対立的なデザインというアプローチはもはや意味をなさない。
こうした敷地への理解に基づき、竹を中心とした自然の要素そのものが建築のコンセプトの前提となっている。
15年前から続く印象劉三姐公園の既存構造物の大部分をそのまま残し、既存の景観を維持する。その上で、この地域の自然の美しさを強調し、強調するような設計を焦点とすることが、このプロジェクトのデザインの出発点である。
敷地のほとんどは竹で覆われ、竹林の遊歩道という空間が形成されていた。
新たな建築は、既存空間の在り方に合わせるため、竹の成長の習性や成長の過程で生まれる空間の形態を解釈・再構成することにより、新たな空間を形成することを考えた。
印象劉三姐公園の公演は日没後に始まり、ゲストは公園入口の旧鼓楼エリアと公園の最深部にあたる漓江岸という、メインステージのある公園の両端に集中する。
この2つのエリアの間の空間は公園の大部分を占めているにもかかわらず、ゲストが行き来するためのエリアとしてのみ使用されており、文化的なコンテンツは用意されていない。
この中間エリアに、2つのシステムによる新たな建築群を導入した。
一方は、ゲストが行き交う場所に点在する竹で編まれた「竹灯籠」であり、その目的は公園のガイドとなることとゲストの興味をそそることである。
もう一方は編み込まれたキャノピーである「竹のプロムナード」であり、雨を避けて歩くことができる散策路を提供している。
公園に入ると、小道に沿って小さな灯籠が並んでいる。その小さな灯籠は奥へ進むにつれて大きくなり、気がつくと中に入ることができる大きさとなっている。
この灯籠は、竹の自然な形状を活かし形成した竹の構造体に、竹ヒゴを手作業で内側と外側に巻き付けたものである。よく見ると、手仕事ならではの無造作な美しさが感じられる。
火の熱を使用した加工を施したため、灯籠の外側は少し黒ずんで見え、湾曲した輪郭を強調している。
地元の職人が一本一本、接着剤や釘を使わずに、無数の竹をランダムに絡み合わせて形づくられた、職人の手仕事と素材の美しさによる造形美をもつ空間となっている。
昼間の灯籠は、黄色がかったシェルと周囲の緑が調和したソリッドな印象を与えるが、夜になると灯籠は、ソリッドなものから透過性のあるシェルへと変化する。
また、竹灯籠の形状は、周囲に広がる自然の岩山のシルエットに呼応している。
さらに島の端に進むと、浮かんでいるような竹のキャノピーに覆われた「竹のプロムナード」が現れる。
竹の柱は、竹の成長パターンを模して足元からねじれるように配置している。
この「竹のプロムナード」は140m以上にわたって高さを変えながら重なり合い、散策路を形成している。
また「竹灯籠」と同様に、手仕事によって不規則に編まれており、公園の奥まで進む時間を、幻想的な没入感のある体験へと変える空間である。
日中は編み込まれたキャノピーを光が透過し、地面にポツポツと光の粒を落とす。見上げると、キャノピー自体が光を放っているような、黄金色の輝きを見ることができる。
夜になると、ボリューム内に仕込まれた人工照明により、ドラマチックにゲストを照らす。
〈バンブー・バンブー・キャノピーアンドパビリオン〉は、手織りの空間と竹に囲まれた自然環境、竹の間を縫うようなキャノピーが呼応した、印象劉三姐公園の演劇精神を受け継いでいる。
この竹で編まれた間の空間により、メインステージに向けてゲストを最高の心理状態へ促すのである。
以下、llLab.のリリース(英文)です。
Bamboo Bamboo, Canopy and Pavilions, Impression Sanjie Liu
Project Name: Bamboo Bamboo, Canopy and Pavilions, Impression Sanjie Liu
Project Location: Yangshuo, Guilin, China
Site Area: 90,000 m²
Construction Area: 1,900 m²
Project Status: Completed
Project Timeline: May 2018 – July 2020
Project Client: Impression Sanjie Liu
Architectural Design Firm: llLab. (https://www.lllab.net/)
Architectural Design: Hanxiao Liu, Henry D’Ath, Lexian Hu, Alyssa Tang, Chaoran Fan, Luis Ricardo, David Correa
Project General Contractor: Gcps Interior Decoration Finishing Ltd.
Project Management Team: Lihua Mi, Dalin Chai, Hao Zhang, Guoyang Wan
Structural Design: Lalu Partners Structure Consulting
Bamboo Lantern, Bamboo Weaving Technique, Structural Research Management: Shanghai Tan Tan Props LTD.
Research Team: Qimin Cui, Geng Meng
Bamboo Lantern, Bamboo Weaving and Structure Installation: Shanghai JD Bamboo Architectural Design & Engineering Ltd.
Ground Paving Execution: Haiming Liu, Jing Liu, Changfa Cai, Hequan Yu, Huofeng Liang, Hekun Yu, Daizhong Yu, Xiuping Tao, Baoxing Li, Ruoque An
Photography: Arch-Exist PhotographyThe Impression Sanjie Liu, Yangshuo, Guilin is located in one of the most dramatic landscapes in China. Endless greenery surrounds the site filling space between large karst towers of rock. With a landscape so grand any moves to dismiss it, let alone compete would make little sense. With this understanding it was decided that the natural elements themselves would form the premise for what architecture would inhabit the site, one element in particular, bamboo.
The Impression Sanjie Liu is already well established, now in its 15th year of operation. The project presented a situation where most existing structures would remain untouched. Instead focus shifted to how introducing new intervention could support a pre-existing condition. At present, large clusters of bamboo cover most of the site, creating structures of mingling pipes and leaves. As a means to coincide with what is already there, the new architecture looked at borrowing the materiality of the bamboo, reconfiguring it to form new space. In doing so, this new space means not to contest. Instead it aims to augment, albeit very gently, the surrounding bamboo groves and hills.
Currently, the night show entertains guests in two areas, one at either end of the island site. The entry and pagoda where guests arrive, and the main stage, perched at the bank of the Li river at the other end. Between these two points little interaction takes place. It is here in this middle ground that two new assemblies of architecture are introduced. The first, woven bamboo lantern structures, scattered where guests circulate, whose purpose is to guide and intrigue. Then the other, a stretch of woven canopy amongst clusters of bamboo, providing area to walk sheltered from regular rainfall. In these, the architecture relies on bamboo not only for its composition, but also its constant referral to parts that constitutes the place.
When entering the site, lanterns small in stature line along the pathway cast out signals of dappled light. As visitors travel further the once small lanterns become drastically larger to a point where the guests can find themselves able to walk inside. The makeup of the lanterns remains sincere, with a structure of bamboo lengths encased in lashed bamboo either side. On closer inspection one can get a sense of the random beauty that can only be created when something is truly constructed by hand. The slightly dark appearance of bamboo framing shows markings of how it is bowed with fire to create the curved lantern silhouette. Over this, piece by piece, teams of local craftsman have threaded numerous stripes of bamboo in an unintentional pattern that requires no glues or nails to hold its shape. This method of production is a showcase of intricacy, clearly shaped by the hands of people and their intuition of beauty.
In the daylight, the lanterns appear solid, the yellow of the shell in compliment with the green surrounding. Come night the personality of the lantern shifts from something more unyielding to a porous shell. The lantern itself is a diffuser of light, playing theatrics of scale and light with guests. As a whole, the lantern looks at home under the arching towers of bamboo in its peripheries. Almost by chance, when looking to the distance the lantern silhouette is echoed by the stone towers of the Yangshuo, Guilin landscape strewn along the immediate horizon.
Further along at the edge of the island, the canopy shrouds itself within the large masts of bamboo. At first glance it appears to rely on little for support, only the columns of bamboo shooting up and through circular openings. Hidden amongst these living clusters columns twist from their footing upward and outward mimicking the indecisive route of the bamboo to meet the structure above. Supported by the columns in a maze of tubes, the structure of the canopy while seen doesn’t look out of place. The hand-woven layer obscures what is in front and what lays behind. Stretching 140m from where you stand the woven ceiling takes on a shape of an inverted landscape, undulating between different levels of surfaces. The stepping surface of the canopy is pieced together entirely in the same irregular hand-woven bamboo as the lantern, but on a scale that seems that it should be seated in fantasy. The resulting intention means to enchant while still extending recognition to the natural condition of the site.
Under daylight, light streams through to the woven canopy bringing patches of dappled light to the ground below. While reprieve from the sun is apparent when walking underneath, in an unexpected compliment when looking up the ceiling appears illuminated, the entire canopy giving off a temperate glow. In the transition to night, introduced light within the volume rises in intensity focusing the spattering of light in a more vivid pattern on the pathway. Fragments of bodies dip in and out view as light streams down through the ceiling above onto guests making their way the stage.
In acknowledgment to the theatrical spirit of the Impression Sanjie Liu, moments of performance make its way into many parts of the design: The hand weaving, bamboo playing off the tension of one another. The topography of the canopy ceiling dancing between columns of bamboo as if unsupported. Even the way guests are intended to move from lantern to lantern, in a narrative of interaction. Together these subtle hints encourage a particular frame of mind, readying the guest for the main feature.
llLab. 公式サイト