ブラジル、サンパウロの公園に建つ〈ドルチェグスト・ネオ・フラッグシップ(Dolce Gusto Neo Flagship)〉は、生分解性の素材で3Dプリントされたラテンアメリカ初の建築です。3Dプリントした型を使用し、漆喰の軽量なシェルと、松の木のグルーラム集成材の構造体により、コーヒーの花から着想を得た特徴的なフォルムを実現しています。
リサイクルプラスチックや生分解性素材を採用したネスカフェ・ドルチェグストの新商品の発売に合わせて建設された期間限定の旗艦店であるため、木材はリサイクルされ、漆喰は農業用の肥料となるという、解体においてもサステナビリティを重視した計画となっています。
ブラジルの設計事務所 スタジオ・グート・レクエナ(Estudio Guto Requena)が設計した、サーキュラーエコノミーの考え方を取り入れたプロジェクトです。
サーキュラーエコノミーとは?実現のために建築ができること、アダプティブリユース、CLT、3Dプリントなどサーキュラーエコノミーの実現につながる9つの海外プロジェクト
(以下、Estudio Guto Requenaから提供されたプレスキットのテキストの抄訳)
〈ドルチェグスト・ネオ・フラッグシップ〉は、生分解性素材を用いて3Dプリントされたラテンアメリカ初の建築物であり、建物のフォルムはアルゴリズムで生成された、イノベーション・サステナビリティ・建築を融合したプロジェクトである。
このプロジェクトは、マシン本体に海洋ゴミを再利用したプラスチックを使用し、コーヒーカプセルには生分解性の素材を採用したネスカフェ・ドルチェグスト・ネオの発売に合わせて考案された。
この建築は、現在直面している気候変動という非常事態を踏まえ、私たちがデザインすべき未来について考えることを促すものである。また、コンクリートのような再生不可能で汚染度の高い原材料の使用をやめるために、土木と建築が早急に検討すべき代替案についても言及している。
コーヒーの木に咲く繊細な5枚の花びらにインスパイアされたコンセプトストアは、5つの軸に沿って形成されたドームのようにデザインされ、それぞれにガラスが設けられている。そのため、明確な前面や背面がなく、360度見渡すことができる透過性を有した建物となっている。
インテリアにおいては内部構造を商品ディスプレイとして活かし、店内のプログラムを整理している。湾曲した5枚のLEDパネルには円環するデジタルコンテンツが映し出され、5つの軸を視覚的に統合している。
ガラス天窓から取り入れる太陽光と、自然からインスピレーションを得たフォルムが相まって、まるで寺院のような雰囲気をつくり出している。
また、公園に設置されており、アクセス性の高い〈ドルチェグスト・ネオ・フラッグシップ〉は、3Dプリンタで作成された生分解性の建築をより広く来訪者に見せることをコンセプトとしている。
〈ドルチェグスト・ネオ・フラッグシップ〉の構造は、植林された松の木を用いたグルーラム集成材(GLT)によるプレファブリケーション構造となっている。構造体は3Dプリントされた型を使用して作成された軽量なシェルで覆われており、重量を最小限に抑えることで細い梁を採用することが可能となった。
また、2年後には解体する予定であるため、建設と同様に解体の計画も重要な要素となった。
建設には主に木材と漆喰の2つの材料を使用した。解体後には木材はリサイクルされ、漆喰は粉砕されて農業用の肥料となり、土壌にカルシウムや硫黄などの栄養分を供給する。
以下、Estudio Guto Requenaのリリース(英文)です。
First 3D printed biodegradable architecture in Latin America
DESIGNED BY STUDIO GUTO REQUENAThe design for the Dolce Gusto Neo Flagship unites innovation, sustainability and architecture. The building ́s form was generated with algorithms and it was fabricated with the help of 3D-printed in biodegradable materials, making it the first building of its kind in Latin America. This project was conceived for the launch of the Dolce Gusto Neo which incorporates recycled plastic recovered from the ocean in its machines together with biodegradable capsules. The building architecture invites us to reflect on potential futures that we could design, especially given the climate emergency we are facing. It also regards the alternatives that civil construction so urgently needs to consider so that we can stop using materials from non-renewable and highly polluting sources such as concrete and steel.
Shape and inspiration
Inspired by the delicate coffee flower’s five petals, the Concept Store is designed like a dome formed along five axes, each marked by a glass portico, enabling a structure that has no clear front or rear and thus presents a flowing permeability with 360 degree views of the greenspace surrounding it. The interiors take advantage of the internal structure, organizing the store’s program and serving as a basis for supports and product displays. Five curved LED panels form a circular feature of digital content that helps visually integrate the axes. A glass skylight lets in sunlight and creates a temple- like atmosphere with an form inspired by nature.
The Dolce Gusto Neo flagship was designed to be installed in a public park, to be democratic and accessible, and to display its 3D-printed biodegradable architecture.
Central premise: sustainability
The prefabricated structure is composed of glued laminated timber (GLT) made from common reforested pine trees. It is covered with a shell, the molds of which were milled from computer files that minimize their material weight suspended from the optimized structure.
As important as the Flagship is for Dolce Gusto Neo, its layout followed the engineering of the structure. There are two main materials used in its construction: wood and plaster. After the store is dismantled after about two years, the wood will be recycled and the plaster will be crushed and used as agricultural fertilizer, providing the soil with nutrients such as calcium and sulfur.
CRÉDITOS
Creative Direction: Guto Requena and Rodolfo Torres
Director of Operations: Ludovica Leone
Project Coordination: Camila Gonçalves
Communication Coordination: Thalissa Bechelli
Architecture: Henrique Stabile, Rodolfo Torres, Mateus Fraga and Priscila Almeida
Year: 2023
Photography: Leonardo FinottiProduced by: Nestlé
Builder: 4Constru
Manager: CTE
Lighting Design: Focus Light & Design
Landscape Design: Juliana Freitas Paisagismo
Installation Design: RGK
Automation Design: Bettoni Automation and Security
Accessibility Consulting: Elisa Prado
Firefighter Consulting: Engepoint
Sustainability Consulting: CTE Sustainability
Sustainability Consulting in Concept Stage: MateriaLAB
Visual Communication: BFerraz
「DOLCE GUSTO NEO 」Estudio Guto Requena 公式サイト
https://en.gutorequena.com/dolcegusto/