中国発の化粧品メーカー「PERFECT DIARY」のブランディングプロジェクト。オンラインを基軸に国内で売り上げを伸ばしてきたZ世代向けブランドをグローバル展開するにあたり、ロゴ・ブランドアイコン・モーショングラフィック・プロダクト・パッケージ・店舗空間・コンセプトムービーにいたるまで一気通貫しデザインすることで、よりアイコニックなブランドの世界観を構築した。情報空間から現実空間へ、さらに現実空間が情報空間へと拡張する「情報スパイラル」をコンセプトとし、ブランドを加速させる戦略を立て、世界的展開を目指したトータルなクリエイティブディレクションを行った。
東洋発のブランドとしてのアイデンティティをグローバルに発信したい、というクライアントの意向を汲み、漢字をモチーフにブランドアイコンをデザインした。ブランド名の “Perfect Diary” は中国名は「完美日記」であり、その中でフィロソフィーとしてもっとも重要な文字「記」を選び、「己の(美しい)日々を表現する(言う)」と、漢字の成り立ちから読み解きブランドアイコンを開発した。完璧なグリッドに沿うグラフィックデザインシステムは、すべてのデザイン要素―パッケージ・プロダクト・空間デザインに反映され、ブランド全体の統一感をもたらしている。
Z世代向けでネット販売を中心に成長してきたブランドの特性として、非常に多くの情報をスピーディに展開し、独特のブランドの情報空間を構築している点が挙げられる。その現代的で新しいあり方をフラッグシップショップのコンセプトとし、LEDモニターを壁面全面に展開することで、あたかも情報のみで空間が構築されているような設計としている。再生されるコンテンツのベースとなるコンセプトムービーは、モーションロゴや、プロダクトを集積したキービジュアルを用いたもので、ブランドアイコンのグリッドの世界感を継承したものとなっている。その他、商品プロモーションなどのあらゆるムービーが壁面LEDモニターに展開され、ブランドの情報=世界観を可視化した空間となっている。
床は磨き仕上げの石材、天井・什器はステンレスのミラーフィニッシュとし、店舗内装の素材をすべて鏡面仕上とすることで、LEDのコンテンツが水平方向にも垂直方向にも無限にリフレクションし拡張していく。情報空間の内部に入り込み、ブランドコンセプトを五感で感じられる新たな空間によるブランディング手法を提示している。これらの「情報」は多店舗展開、オンラインメディアでの発信を念頭に入れて制作されたもので、統一されたブランドイメージを鈍化させることなくグローバル展開することを可能にしている。店内の什器もプロダクトがそのまま大型化して置かれたように見えるように、ブランドアイコンのグリッドシステムを踏襲した設計となっている。すべてにデザインフィロソフィーを徹底したクリエイティブディレクションを展開している。
(SAMURAI)
A store space with LED monitors covering the entire wall surface
Branding project for Chinese cosmetics manufacturer Perfect Diary. The brand for Generation Z, which has been growing in sales domestically through its online presence, was to be expanded globally. The world view of the iconic brand was created by designing everything from the logo, brand icon, motion graphics, products, packaging, store space, and concept movies. Based on the concept of an “information spiral” that extends from the information space to the real space and from the real space to the information space, we developed a strategy to accelerate the brand and conducted a total creative direction for global expansion.
Taking into account the client’s desire to globally communicate its identity as a brand from the Orient, we designed a brand icon based on a motif of Chinese characters. The Chinese name for the brand name “Perfect Diary” is “Perfect Diary,” and we chose the most important character “Ki” to express the philosophy of “expressing (saying) one’s (beautiful) days. The brand icon was developed by interpreting the origins of the Chinese character and “expressing (saying) my (beautiful) days. The graphic design system, which follows a perfect grid, is reflected in all design elements – packaging, products, and spatial design – to bring a sense of unity to the entire brand.
One of the characteristics of a brand that has grown mainly through online sales for Generation Z is the speedy development of a great deal of information and the creation of a unique brand information space. The concept of the flagship store is based on this modern and new way of being, and LED monitors are deployed on the entire surface of the walls. The concept of the flagship shop is to create a unique brand information space by deploying LED monitors on the entire wall surface, as if the space were constructed solely with information. The concept movie that forms the basis of the content played back is a key visual that uses a motion logo and a collection of products, and is designed to inherit the world of the brand’s iconic grid. In addition, all kinds of movies including product promotions are displayed on LED monitors on the walls, creating a space that visualizes the brand’s information = world view.
The floor is made of polished stone, the ceiling and fixtures are mirror-finished stainless steel, and all the store interior materials are mirror-finished, allowing the LED content to reflect and expand endlessly in both horizontal and vertical directions. This presents a new spatial branding method that allows visitors to enter the information space and feel the brand concept through all five senses. This “information” was created with multiple store locations and online media in mind, allowing for global expansion without slowing down the unified brand image. The store fixtures are also designed following the brand’s iconic grid system so that the products look as if they are placed directly on a larger scale. The creative direction of the company is based entirely on its design philosophy.
(SAMURAI)
【PERFECT DIARY】
所在地:中国広東省広州市天河区天河路228号 天河中心 510620
用途:店舗
クライアント:広州逸仙電子商務
竣工:2024年
設計:SAMURAI
担当:齊藤良博
クリエイティブディレクター:佐藤可士和(SAMURAI)
アートディレクター:糟谷義人
ムービーディレクター:中村勇吾
モーションデザイナー:佐藤明日野
クリエイティブディレクター:SUN HSIANG FENG(Perfect Diary)
VMD ディレクター:CHANG WEI YI(Perfect Diary)
プロジェクトマネージャー:谷 利行
撮影プロデューサー:SU JUNHUA
施工:上海盛創建築装飾工程
クリエイティブエージェンシー:SAMURAI
撮影:SU JUNHUA
工事種別:新築
延床面積:168m²
設計期間:2023.09-2023.11
施工期間:2023.12-2024.01
【PERFECT DIARY】
Location: Tianhe Center, 228 Tianhe Road, Tianhe District, Guangzhou, Guangdong Province, China 510620
Principal use: Store
Client: Guangzhou Yatsen E‑Commerce
Completion: 2024
Design: SAMURAI
Design team: Yoshihiro Saito
Creative director: Kashiwa Sato (SAMURAI)
Art director: Yoshito Kasuya
Movie director: Yugo Nakamura
Motion designer: Asuya Sato
Creative Director: Sun Hsiang Feng (Perfect Diary)
VMD director: Chang Wei Yi (Perfect Diary)
Project manager: Toshiyuki Tani
Photography producer: SU JUNHUA
Construction: Shanghai Shengchuang Architectural Decoration Engineering
Creative Agency: SAMURAI
Photographs: SU JUNHUA
Construction type: New building
Total floor area: 168m²
Design term: 2023.09-2023.11
Construction term: 2023.12-2024.01