CULTURE

都市から離れて自然とつながる水上公園

ヘザウィック・スタジオがハドソン川の水上に設計したパフォーマンス会場を備えた公共公園〈リトルアイランド〉

CULTURE2023.03.10
〈リトルアイランド(Little Island)〉

©︎ Timothy Schenck

〈リトルアイランド(Little Island)〉

©︎ Timothy Schenck

トーマス・ヘザウィックが率いるヘザウィック・スタジオ(Heatherwick Studio)が設計した〈リトルアイランド(Little Island)〉は、ニューヨーク・ハドソン川の水上に浮かぶ公園です。

川底の岩盤に突き刺さる杭がそのままデッキとなり、プランターにもなる「ポッド」が公園の地面を形成し、高さの異なるポッドが集まることにより独自の地形をつくり出しています。ニューヨーカーや観光客が都市から離れ、川を渡って木の下に寝転び、パフォーマンスを鑑賞し、夕日を眺め、水や自然界とのつながりを感じられる場所となっています。

海外プロジェクトにみる「水と建築」 水上の集合住宅や水中レストランなど水にまつわる10のプロジェクト

(以下、Heatherwick Studioから提供されたプレスキットのテキストの抄訳)

〈リトルアイランド(Little Island)〉

©︎ Timothy Schenck

〈リトルアイランド(Little Island)〉

©︎ Timothy Schenck

〈リトルアイランド(Little Island)〉

©︎ Timothy Schenck

〈リトルアイランド(Little Island)〉

©︎ Timothy Schenck

〈リトルアイランド〉は、ハドソン川の水上に浮かぶ3つのパフォーマンス会場を併設した公共公園である。

人と野生動物のための楽園として設計されたこの公園は、彫刻的なプランターによって水面上に保持された緑のオアシスであり、マンハッタンのローワー・ウエスト・サイドから歩いてすぐのところに位置している。

ヘザーウィックスタジオは当初、慈善活動家のバリー・ディラーとハドソン・リバー・パーク・トラストから、マンハッタン南西沖の新しい桟橋のためのパビリオンをつくるよう依頼を受けた。デザインチームは、ハドソン・リバー・パークに設置する装飾的なオブジェをデザインするのではなく、桟橋のあり方を再考する機会を得たのである。

〈リトルアイランド(Little Island)〉

©︎ Timothy Schenck

〈リトルアイランド(Little Island)〉

©︎ Timothy Schenck

〈リトルアイランド(Little Island)〉

©︎ Timothy Schenck

〈リトルアイランド〉は、アメリカで最も人口密度の高い都市にいることを忘れてしまうようなセントラルパークにインスパイアされており、水の上にいるようなワクワク感、都会を離れて緑に包まれるような感覚など、構造物ではなく、訪れる人の体験がデザインの出発点となった。

桟橋は一般的に、船が停泊するために平らなものであるが、本当にそうでなければならなかったのだろうか。デザインチームは、マンハッタンの平坦な街並みとは対照的に、さまざまな空間を形成する、起伏のある新しい地形をつくりたいと考えた。

公園の土台を高くするというアイデアは、かつてマンハッタンの海岸線から伸びていた多くの桟橋の名残で、水中に存在する木製の杭に由来している。これらの杭はかつてマンハッタンの海岸線から伸びていた多くの橋脚の名残であり、水中において杭は海洋生物の重要な生息地となり、魚の繁殖地として大切に守られている。

〈リトルアイランド(Little Island)〉

©︎ Timothy Schenck

〈リトルアイランド(Little Island)〉

©︎ Timothy Schenck

〈リトルアイランド(Little Island)〉

©︎ Timothy Schenck

ニューヨークのためのダイナミックなパフォーマンス空間

ヘザーウィックスタジオは、桟橋を無関係な要素をくっつけて構成するのではなく、1つのまとまったオブジェクトとすることを構想した。どのようなタイプの桟橋でも、新たな杭が必要となる。デッキを支える柱の代わりに、杭がそのままデッキとなり、プランターへと伸びて公園の表面をつくり上げるのである。

太陽光が海洋生物に届くように桟橋の角を持ち上げることで丘や展望台を形成し、縁を下げることでパフォーマンス用の円形劇場を構成するなど、杭の高さの違いにより公園の輪郭をつくり出している。

プランターには、生物多様性を促進し、ニューヨークの気候に適した100種類以上の土着の樹木や植物が植えられており、島の隅々に異なる微気候を生み出している。

〈リトルアイランド(Little Island)〉

©︎ Timothy Schenck

〈リトルアイランド(Little Island)〉

©︎ Timothy Schenck

〈リトルアイランド(Little Island)〉

©︎ Timothy Schenck

デザインチームは、ポットの形状を決定するにあたり、川が凍った際に木の杭の周りにできるモザイク状の氷に注目し、有機的でありながら、製作のための標準化が可能な反復要素を用いたパターンへと再解釈したのである。

最も目につく外周部では、鉢の角度や繰り返しに変化をつけるよう配慮し、構造用コンクリートに滑らかで手触りの良い質感を持たせるため、ヘザウィック・スタジオは地元の製作業者と緊密に連携を行った。また、プレキャスト部材は船で運び、現場で組み立てることにより、街への影響を最小限に抑えた。

このランドスケープは、132個のプレキャストコンクリート製の「ポット」によって支えられており、それぞれのポットは、大きなプレキャストコンクリート製の柱と、水面下200フィートまで打ち込んだ杭により岩盤に固定されている。

〈リトルアイランド(Little Island)〉

Photo by Liao Pan/China News Service via Getty Images

〈リトルアイランド(Little Island)〉

©︎ Timothy Schenck

〈リトルアイランド(Little Island)〉

Photo by Liao Pan/China News Service via Getty Images

〈リトルアイランド〉は、54番埠頭と56番埠頭の間の水上に設置されており、都市から飛び出す感覚を強調している。また、街路のグリッドに沿うように配置されており、アクセスは2つの水上通路から行われる。

54番埠頭が荒廃したことにより失われたエンターテイメント施設を復元したこの公園には、3つのパフォーマンススペースが統合されている。一番端には、丘と周囲の木々に守られた、音響的に最適化された700席の円形劇場があり、そのステージからは、ハドソン川の夕日と自由の女神を眺めることができる。

南側には、よりカジュアルなイベントに適した200席のステージがあり、中央には大規模なイベントにも対応できるフレキシブルな会場が配置されている。劇場には裏方スペースが必要であったが、デザインチームは建物を建てることで公園を遮らないために、杭の高低差を活かしデッキの下に空間をつくり出した。

アプローチに広がる緑や、各会場の席からの眺めに至るまで、体験のあらゆる側面に配慮されている。〈リトルアイランド〉は、ニューヨーカーや観光客が川を渡って木の下に寝転び、パフォーマンスを鑑賞し、夕日を眺め、水や自然界とのつながりを感じられる場所である。

〈リトルアイランド(Little Island)〉

Photo by ANGELA WEISS/AFP via Getty Images

〈リトルアイランド(Little Island)〉

©︎ Timothy Schenck

〈リトルアイランド(Little Island)〉

©︎ Timothy Schenck

〈リトルアイランド(Little Island)〉

Photo by Alexi Rosenfeld/Getty Images

〈リトルアイランド(Little Island)〉

GENERAL PARK PLAN _ Spring

〈リトルアイランド(Little Island)〉

GENERAL PARK PLAN _ Summer

〈リトルアイランド(Little Island)〉

GENERAL PARK PLAN _ Fall

〈リトルアイランド(Little Island)〉

GENERAL PARK PLAN _ Winter

〈リトルアイランド(Little Island)〉

GENERAL PIER SECTIONS

〈リトルアイランド(Little Island)〉

GENERAL PIER SECTIONS

〈リトルアイランド(Little Island)〉

GEOLOGICAL SECTION

〈リトルアイランド(Little Island)〉

DETAIL POT SECTION

以下、Heatherwick Studioのリリース(英文)です。

LITTLE ISLAND

Little Island is a new public park that shelters three new performance venues on the Hudson River. Designed as a haven for people and wildlife, it is a green oasis, held above the water by sculptural planters, and located just a short walk across a gangplank from Manhattan’s Lower West Side.

Heatherwick Studio was initially invited by philanthropist Barry Diller and the Hudson River Park Trust to create a pavilion for a new pier off the south-west of Manhattan. Instead of designing a decorative object to sit in the Hudson River Park, the design team saw an opportunity to rethink what a pier could be. The starting point was not the structure, but the experience for visitors: the excitement of being over the water, the feeling of leaving the city behind and being immersed in greenery – inspired by Central Park, where it’s possible to forget that you are in the midst of the most densely populated city in the United States.

Piers were traditionally flat to allow boats to dock, but did they have to be? In contrast to the flat streets of Manhattan, the design team wanted to create a new topography for the city, which could rise up to shape a variety of spaces. The first iteration was a curled leaf form floating on the water, its veins rising like ribs at the edges to shelter the space from the wind. The idea of raising the park on its foundations came from the existing wooden piles in the water, remnants of the many piers that used to extend from the shoreline of Manhattan. Beneath the visible tips of the wood, the piles have become an important habitat for marine life and are a protected breeding ground for fish.

The idea for the pier came from the existing wooden piles and wondering how a structure could form organically from these rather than being a surface on top.

A DYNAMIC PERFORMANCE SPACE FOR NEW YORK

Heatherwick Studio envisaged the pier as a complete experience; a single, cohesive object, rather than unrelated elements stuck together. New piles would be necessary to support any type of pier. Instead of sticks holding up a deck, the piles become the deck – they extend into planters that join together to create the park’s surface. The height of the piles varies to create the park’s contours: the corner of the pier is lifted to allow sunlight to reach the marine habitat, and the edge falls to define hills, viewpoints and to carve out a natural amphitheatre for performances. In this way, the pier and its supporting structure are one.

The planters, or ‘pots’ are filled with more than a hundred different species of indigenous trees and plants, which encourage biodiversity and are able to thrive in New York’s climate – each corner of the island represents a different microclimate. To determine the pots’ form, the design team looked to nature, and the mosaic of ice that forms around the wooden piles when the river freezes. The studio reinterpreted this in a tessellated pattern that appears organic, but uses repeated elements that could be standardised for fabrication. Care was taken to vary the angle and repetition of pots at the perimeter, where they were most visible. To give the structural concrete a smooth, tactile quality, Heatherwick Studio worked closely with a local fabricator. The precast components were transported by boats and assembled on site, minimising disruption to the city.

The landscape is supported by 132 precast concrete “pots,” each supported on a large precast concrete column and piles driven down to rock, as much as 200 feet below the water.

To emphasise the feeling of escape, Little Island’s footprint sits in the middle of the water between piers 54 and 56. Access is via two accessible ‘gangplanks’, and oriented in a continuation of the street grid. Inside, paths wind through trees and grassy seating areas to hidden, unexpected views. Restoring the entertainment venue that was lost when Pier 54 fell into disrepair, the park integrates three performance spaces. On the furthest edge, sheltered by the hills and surrounding trees, is an acoustically-optimised 700-seat amphitheatre with natural stone seating – its stage is set against the spectacular backdrop of sunset over the Hudson River and views of the Statue of Liberty. To the south is a more intimate, 200-seat spoken word stage. In the centre is a flexible venue with capacity for larger scale events – its hard paving brings to the surface the tessellated pattern of the piles.

There are roughly 400 different species of trees, shrubs, grasses and perennials throughout Little Island and at least 100 different species of trees through the park that are suited to the New York climate. Each corner of the island represents a different microclimate depending on the topography, sun exposure and wind patterns.

The theatre needed back-of-house spaces, but the design team didn’t want to interrupt the park with a building. The solution came through the structure: the tallest piles transfer the load to lower piles, allowing a void to be created beneath the deck. In this undercroft, the foundations are revealed and a viewing platform is created above the water, allowing a unique perspective of the pier and river, while concealing the facilities on a discreet deck. Every aspect of the experience has been considered, from the way the greenery unfolds on the approach to the view from each theatre seat. With its unique mix of venues and parkland, Little Island is a pause in the pace of Manhattan; a place where New Yorkers and visitors can cross the river to lie under a tree, watch a performance, catch the sunset and feel connected to the water and natural world.

ABOUT HEATHERWICK STUDIO

Heatherwick Studio is a team of over 200 problem solvers dedicated to making the physical world around us better for everyone.

Based out of our combined workshop and design studio in central London, we create buildings, spaces, masterplans, objects and infrastructure. Focusing on large scale
projects in cities all over the world, we prioritise those with the greatest positive social impact.

Working as practical inventors with no signature style, our motivation is to design soulful and interesting places which embrace and celebrate the complexities of the real world. The approach driving everything is to lead from human experience rather than any fixed design dogma. The studio’s completed projects include a number of internationally celebrated buildings, including the award-winning Zeitz MOCAA in Cape Town, Learning Hub at Singapore’s Nanyang Technological University, Coal Drops Yard in London, and the UK Pavilion at the Shanghai World Expo 2010.

The studio is currently working on 30 live projects in ten countries. These include Lantern House, a new residential building for Related in Manhattan, as well as major new headquarters for Google in Silicon Valley and London (in collaboration with BIG).

PROJECT FACTS

Project Name: Little Island
Location: New York, New York
Completion date: May 2021
Area: 11,000 sqm

Designed by Heatherwick Studio
Design Director: Thomas Heatherwick
Group Leader: Mat Cash
Project Leader: Paul Westwood, Neil Hubbard
Technical Design Leader: Nick Ling
Project team: Sofia Amodio, Simona Auteri, Mark Burrows, Jorge Xavier Méndez- Cáceres, John Cruwys, Antoine van Erp, Alex Flood, Michal Gryko, Ben Holmes, Ben Jacobs, Francis McCloskey, Stepan Martinovsky, Simon Ng, Wojtek Nowak, Giovanni Parodi, Enrique Pujana, Akari Takebayashi, Ondrej Tichý, Ahira Sanjeet, Charles Wu, Meera Yadave
Making team: Jordan Bailiff, Einar Blixhavn, Darragh Casey, Hayley Henry, Hannah Parker, Luke Plumbley, Jeff Powers

Client: Hudson River Park Trust (HRPT) & Pier 55 Project Fund (P55P)
Main Contractor: Hunter Roberts Construction Group
Structural Engineer: Arup
Landscape Design: MNLA
Executive Architects: Standard Architects
Mechanical Engineering: Arup
Marine Engineers: MRCE
Cost Consultant: Gardiner & Theobald

「Little Island」Heatherwick Studio 公式サイト

https://www.heatherwick.com/projects/spaces/pier55/

 

【購読無料】空間デザインの今がわかるメールマガジン TECTURE NEWS LETTER

今すぐ登録!▶

ヘザウィック・スタジオ 関連記事

CULTURE2021.02.19

「麻布台ヒルズ」プロジェクト概要

森ビルとAmanが提携、〈アマンレジデンス 東京〉と〈ジャヌ東京〉が2023年秋開業
CULTURE2022.09.01

ヘザウィック・スタジオ初のアジアの住宅プロジェクト

シンガポールの自然を纏う104.5mの超高層集合住宅〈EDEN〉
CULTURE2022.05.20

「龍の鱗」を備えたサステナブルなGoogle新社屋

BIGとヘザウィック・スタジオが設計した、建設とワークプレイスの未来をつくる〈Google Bay View〉
CULTURE2023.03.07

既存の屋根がうねりつながる新旧交わる空間

ヘザウィック・スタジオによる 歴史あるインフラ施設のリノベーション〈コール・ドロップス・ヤード〉
CULTURE2023.03.02

歴史的な建物群に連なる流線形のガラス温室

ヘザウィック・スタジオが歴史的価値をもつ建造物を再生したジンの生産施設〈ボンベイ・サファイア蒸留所〉
CULTURE2022.05.19

用途に合わせ眺望を変化させる可動式ファサード

フォスター アンド パートナーズとヘザウィック・スタジオが設計した〈外灘金融センター〉
CULTURE2022.01.19

高層ビルの間に現れる森に覆われた複合施設

ヘザウィック・スタジオが中国・上海に設計した1000本の木が包み込む〈1000 Trees〉
CULTURE2022.08.30

ヘザウィックによる緑地と一体化した建築

病院の臨床的な環境から解放されるがん患者のための空間〈マギーズ・ヨークシャー〉

「へザウィック・スタジオ展:共感する建築」

COMPETITION & EVENT2023.03.15

「へザウィック・スタジオ展:共感する建築」

28の主要プロジェクトを紹介する展覧会、六本木ヒルズ森タワー52F・東京シティビューにて開催

CULTURE2022.03.07

3Dプリント×木造のバイオフィリックな住空間

建設テクノロジー企業ICONの最新3Dプリント住宅プロジェクト〈House Zero〉
CULTURE2023.02.10

70年の時を超えて実現するミースの建築!

トーマス・ファイファー&パートナーズにより現代に適合するよう設計されたインディアナ大学の共有施設
CULTURE2021.11.19

BIG Designs 100 3D Printed Homes in the US, How Will the Housing Industry and Residential Landscape Change?

BIGが3Dプリント住宅100軒をアメリカで設計!住宅業界と住宅地の風景はどう変わる?
CULTURE2022.10.14

コンピュータにより制御する「呼吸する」ファサード

SHoPアーキテクツが設計した Uber初となる自社オフィスビル〈Uber本社〉
CULTURE2022.12.23

ボストン最大の化石燃料を使用しないキャンパス

KPMBアーキテクツが設計した キャンチレバーボリュームと2種のルーバーが特徴的な〈ボストン大学コンピューティング&データサイエンスセンター〉
CULTURE2022.10.18

MVRDVによる カラフルなブロック積みの複合施設

ニューヨークにオープンした地域に不足していたさまざまな施設を含む〈ラジオホテル アンド タワー〉
  • TOP
  • CULTURE
  • ARCHITECTURE
  • 都市から離れて自然とつながる水上公園、ヘザウィック・スタジオがハドソン川の水上に設計したパフォーマンス会場を備えた公共公園〈リトルアイランド〉アメリカ
【購読無料】空間デザインの今がわかるメールマガジン
お問い合わせ