CULTURE

月の形をした部材で編まれた逆アーチの木造空間

小さな部材の組み合わせにより 中国の伝統木造建築における文化的側面を現代的に表現した〈パビリオン∞〉

CULTURE2023.11.07
〈パビリオン∞(Pavilion ∞)〉

© Xuguo Tang

〈パビリオン∞(Pavilion ∞)〉

© Xuguo Tang

〈パビリオン∞(Pavilion ∞)〉は、中国・浙江省西部、山の中腹に位置する村に建っており、村のほとんどの家がレジデンシャル・ホステルに改修されたため、村の入り口に建つ民家を改築したレストラン・レセプションスペースです。

月のような形をした木製の部材を繋ぎ合わせた木の逆アーチで構成されており、現代における木造建築が、CLTなどの大きな木材による効率を重視する傾向の中で、現代木造建築に中国らしい文化的な側面を見出すよう設計されています。中国の設計事務所 Atelier LAIが設計しました。

インパクトだけじゃない!さまざまな意味を持つ中国のアイコニックな5つの建築

(以下、Atelier LAIから提供されたプレスキットのテキストの抄訳)

〈パビリオン∞(Pavilion ∞)〉

© Yilong Zhao

〈パビリオン∞(Pavilion ∞)〉

© Xuguo Tang

工業と職人技の中間に位置する新たな大工仕事

〈パビリオン∞〉は中国・浙江省西部の丘陵地帯にある村に建っている。村は山の中腹にあり、四方を遠くまで見渡すことができる。村のほとんどの家がレジデンシャル・ホステルに改修されたため、レストランとレセプションスペースが必要となった。

このパビリオンは、村に入って最初に目に入る建物で、先住民の民家を改築したものである。道路に隣接した1階は村のレセプションと厨房といった管理部門のエリア、眺めの良い2階はレストランとなっている。パビリオンの裏側は竹林に近く、自然の風景が目の前に広がる。これほどの自然景観の中で建築はどうあるべきか、それが設計者が答えなければならない問いであった。

〈パビリオン∞(Pavilion ∞)〉

© Atelier LAI

〈パビリオン∞(Pavilion ∞)〉

© Xuguo Tang

「 小さな素材と大きな大工仕事」から「大きな素材と小さな大工仕事」へ

自然が育んだ温かみのある素材である木は、生命力を固め、自然を家畜化したものである。その入手のしやすさと加工のしやすさから、木材は最も原始的で素朴な建築材料となっている。

木と人間の親和性は、その付き合いの長さに裏付けられる。簡単な道具があれば、人間は自然から得た木材を加工しさまざまな物をつくることができる。しかし、天然木の大きさには限りがあるため、建築においてより大きな構造スパンを実現するためには、小さな材料を組み合わせる必要がある。

〈パビリオン∞(Pavilion ∞)〉

© Yilong Zhao

中国の伝統的な木造建築には、「小材大工」という技術と伝統がある。「小材」の組み合わせは、職人の技量が試されるだけでなく、社会におけるヒエラルキーの象徴でもあった。木造大工は、中国伝統建築における社会的、文化的、哲学的な三位一体のシステムであると言える。

しかし、CLTやグルーラム材といった近代的な集成材技術の出現により、木材の長さは自然成長の限界を突破し、建築業界では「大きな材料」の入手が非常に容易になった。そのため、効率を優先した現代の構造設計では、木造建築プロセスにおける木材そのものの性質を利用するのではなく、木材の力学的性質を鉄骨や鉄筋コンクリート構造のそれに近づけようとしている。

〈パビリオン∞(Pavilion ∞)〉

© Yilong Zhao

現代の木造建築は、工業建築を環境に適したものとするための要素になってしまっている。

このような考え方に基づいた、北米式の木造建築システムは、巨大な部材サイズと太い接合金物など、すべてが粗雑に見えてしまう。このシステムから派生した日本の木造軸組工法は、その物理的特性を表面的かつシンプルに、究極的に表現したものである。

〈パビリオン∞(Pavilion ∞)〉

© Xuguo Tang

〈パビリオン∞(Pavilion ∞)〉

© Yilong Zhao

中国の伝統的な木造構造そのものは文化として完成されており、技術は効率を追求していない。伝統的な木造建築の精神の復活は、中国の現代木造建築が切り開くべき道である。

木造建築を構造効率から文化に引き寄せるため、〈パビリオン∞〉の構造スパンは単一の大きな材料で完成させるのではなく、大きな材料を複数の小さな材料に分解し、複層的に組み合わせるという冗長性をもたせている。これは効率主義に対する一種の反逆である。

「小材料大工」から「大材料大工」への転換が伝統技術に対する文化的放棄であるとすれば、「大材料大工」から「大材料小工」への転換は文化的回帰である。

〈パビリオン∞(Pavilion ∞)〉

© Xuguo Tang

逆アーチ:「木のアーチ」から「木のロープ」へ

〈パビリオン∞〉の構造的な原型は、中国の伝統的な橋である「編木アーチ橋」に由来する。

北宋時代に張択端(ちょうたくたん)が描いた中国の名画「清明上河図」の中で、巻物全体の核となっている「虹橋」は「編木アーチ橋」を芸術的にイメージしたものである。

〈パビリオン∞(Pavilion ∞)〉

「清明上河図」張択端

浙江省南部の屋根付き橋が、この構造原型における現存する建築遺産となっている。「編木アーチ橋」は、多数の短い木材を何段にも重ねた縦アーチであり、これを水平に点在させることで全体の剛性を高め、大きなスパンを完成させる。

このような大きなスパンは、連結された木材のほぞとほぞのジョイントに大きく依存しており、100年もの長きにわたって建っているという事実は、卓越した技術と設計の傑作であると言える。

〈パビリオン∞(Pavilion ∞)〉

「編木アーチ橋」© Atelier LAI

〈パビリオン∞〉の構造は、木材を編んだアーチを逆さまにすることで、アーチをロープに変えている。材にかかる力の相互関係は変わらないが、力の方向が反転している。アーチの軸方向の圧縮力が軸方向の引張力となり、アーチ支柱の横方向の圧縮力が横方向の引張力となる。

これらは、材の横方向の広がりによって相殺することができるため、アーチ構造に剛性の大きな基礎を設ける必要はない。「編木アーチ」から「編木ロープ」へ、それは形だけでなく力も反転するのである。

〈パビリオン∞(Pavilion ∞)〉

© Atelier LAI

〈パビリオン∞(Pavilion ∞)〉

© Atelier LAI

「重なり合う月」から「水の波」へ

〈パビリオン∞〉の構造を構成するピースは、原型である木製の丸棒をそのまま踏襲するのではなく、湾曲した板状のものを使用している。両端の交点は小さく、真ん中の重なりは外側に湾曲している。

これは曲げモーメントの応力形状であり、月の形にも似ている。たくさんの月の形をしたピースが重なり合う様は、中国の宋の時代に描かれた「水図」という絵の中の「秋水回波」の風景のようである。「重なる月」から「水の波」まで、それは東洋の詩であり、その詩は壁や階段にも受け継がれている。梁や柱も曲線の波で描かれており、水の波のような曲線が至る所に見られる。

〈パビリオン∞(Pavilion ∞)〉

「秋水回波」

〈パビリオン∞(Pavilion ∞)〉

© Yilong Zhao

山の借景

〈パビリオン∞〉は、構造体をのぞいて四方が透明であることで、遠くの山の景色を借景として取り込んでいる。

この時、木造建築はもはや主役ではなく、自然を眺めるシェルターとして1歩引いている。 しかし、1歩引きつつもその形状により、ある種のリズムを生み出し空間の魅力を引き出している。

〈パビリオン∞(Pavilion ∞)〉

© Yilong Zhao

〈パビリオン∞(Pavilion ∞)〉

© Xuguo Tang

〈パビリオン∞(Pavilion ∞)〉

© Xuguo Tang

〈パビリオン∞(Pavilion ∞)〉

© Atelier LAI

〈パビリオン∞(Pavilion ∞)〉

© Atelier LAI

〈パビリオン∞(Pavilion ∞)〉

1F floor plan

〈パビリオン∞(Pavilion ∞)〉

2F floor plan

〈パビリオン∞(Pavilion ∞)〉

Elevation

以下、Atelier LAIのリリース(英文)です。

Pavilion ∞: A new carpentry work between industrial product and handcraft

Origin:

” Pavilion ∞” is located in a village in the hilly area of western Zhejiang Province. The village sits halfway up the mountain and has good views on all sides when you look far. Most of the houses in the village had been renovated into residential hostels, so a restaurant and reception space were needed. This Pavilion is the first building to be seen when get into the village, it is rebuilt from a native private house. The first floor is adjacent to the road, serves as the reception area of the village and the kitchen logistics area; while the second floor has a wide view and would be a good spot for a restaurant. The back of the pavilion is close to the bamboo forest, and in front of natural landscape. So how should this architecture be among the natural landscape? It’s a question that design is required to answer.

Wood selection: From “Small material Big carpentry” to “Big material Small carpentry”

Wood is a warm and genial material, grown by nature. Wood is a solidified vitality, and domesticated nature. Its availability and processability making wood becomes the most primitive and rustic construction material. The affinity between wood and human comes from the long-term companionship. Human can make implements from wood obtained in nature with simple tools. However, the size of natural wood is limited, so it need to achieve greater structural span by stacking small materials. In traditional Chinese wood construction, there is the skill and inheritance of “small materials big carpentry”. The superposition of “small materials” is not only a test of artisans’ skills, but also a symbol of hierarchy in traditional society. (such as the level of dougong, the level of caisson,…) It can be said that wooden carpentry work is a trinity system of society, culture and philosophy in traditional Chinese architecture.

With the advent of modern technology of glulam, the length of wooden materials has broken through the limits of natural growth, and “big materials” is easily obtained in factories. Therefore, in the modern structural design that aim to “efficiency first”, the modern technics of wood structure tried every means to make the mechanical properties of wooden materials close to steel structure and reinforced concrete structure, rather than to dig the temperament of wood itself. Modern wood structures become the “green packaging” of industrial construction. Driving by this thought, the North American wood construction system appear extremely coarse with its huge component size and fat metal joints. The Japanese wood construction system, which is derived from the North American system, is a superficial simple and ultimate expression of its physical property.

Chinese traditional wood structure itself is complete in culture, and the technology does not pursue efficiency. Reviving the spirit of traditional wood structure is the direction that contemporary Chinese modern wood structure should open up. Therefore, in order to make structural efficiency give way to the culture, the structural span of “Companion Moon Pavilion” is not completed with a single big material, but breaking big material into multiple small materials, and the superposition of multiple layers becomes a kind of redundancy. This is a rebellion against efficiency first. If from “small material big carpentry” to “big material big carpentry” is the cultural abandonment after mastering other’s skill, then from “big material big carpentry” to “big material small carpentry” is the cultural return of correction.

Reverse arch: From”Woven timber arch” to “Woven timber rope”

The structural prototype of the Pavilion∞ comes from the traditional Chinese “Woven Timber Arch Bridge”, which is a model of “small materials big carpentry”. In the great Chinese painting “Riverside Scene at Qingming Festival” by Zhang Zeduan in the Northern Song Dynasty, “Hongqiao” (rainbow-shaped bridge) is the core of the whole scroll, which is the artistic image of the “Woven Timber Arch Bridge”. Among the actual architectural heritage, the covered bridge in southern Zhejiang Province is the actual construction of this structural prototype. The “Woven Timber Arch Bridge” (braided wooden arch bridge) is a longitudinal arch composed of trusses made by many short wooden rods, which forms the overall stiffness and completes the long-span structure through the transverse penetration. Only depend on the articulated mortise and tenon joints to complete such a large span, small materials appear a kind of mutual commitment, and the work stand for a hundred years, that can be said to be superb skills and wonderful design.

The structure of this pavilion places the woven timber arches upside down, turning the arches into ropes. The mutual relation of the force on bars is unchanged, but the direction of the force is reversed: the axial pressure of the arch becomes the axial tension, and the side thrust of the arch support becomes the side tension. This can be offset by the lateral widening of the columns without the need for a large rigid foundation in the arch structure. From “woven timber arch” to “woven Timber rope”, it is the reverse of form, and also the reverse of force. It is a clever borrowing from traditional wood structure, and also makes the space produce a trend of raising outwards.

Making Moons: From “Overlapping moons” to “Water waves”

The rod pieces of Pavilion ∞ is not directly followed by the wooden round rods in the prototype, but by the curved sheets as the rods. The intersection of the two ends is small, and the overlap in the middle is curved outwards. It is the stress shape of the bending moment, also like the shape of the moon. Many moon-like rods are stacked overlapping of each other, like the scenery of “a breeze ruffles the water in autumn”, which in a Chinese painting of Song dynasty named “Water Atlas”. From “Overlapping moons” to “Water waves”, it is a oriental poetry, and this poetry is also flowing to the walls and stairs. The beam and column are also treated with a kind of curved wave , and this kind of curves like water wave is everywhere.

Borrowed scenery of Mountain view:

Pavilion ∞ is shaped with the “bone”, but not by the ”bone”. Except the wood construction of the load-bearing structure, it is transparent like a pavilion on all sides. It also borrows scenery of the mountain view in the distance. At the same time, the wooden structure is no longer the protagonist, and withdrawn behind, as a refuge to look into the nature. Although it is withdrawn, but also because of its shape, it delivers a certain charm of this space.

Pavilion ∞
Topology: Restaurant
Location: Heling, Tonglu, Zhejiang Province, China
Client: Hangzhou Qianshan Tourism Development Co., Ltd.
Architects: Atelier LAI
Architect in charge: Madao
Design Team: An Yan, Ming Tang, Fuying Li
Structural Consultant: Zhang Zhun
Wood Construction: Shanghai Wood-lk Construction Design co. Ltd.
Interior Construction: Hangzhou Qilong Construction co. Ltd.
Illumination Consultant: Shanghai Shanse Lighting Company, Ltd.
Photographs: Yilong Zhao, Xuguo Tang
Structural System: Reinforced Concrete Frame&Wood Structure
Site Area: 200m²
Floor Area: 342.5m²
Design Period: 2019.9-2020.12
Construction Period: 2019.10-2021.10

Atelier LAI 公式サイト

http://www.atelier-lai.com/

 

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