CULTURE

既存の建物を切り開き路地の賑わいを取り込むゲストハウス

ネリ&フーが近代的な都市に取り残された集落に設計したアダプティブリユースプロジェクト〈南頭市ゲストハウス〉

CULTURE2022.12.21
〈南頭市ゲストハウス(Nantou City Guesthouse)〉

©︎ Chen Hao

〈南頭市ゲストハウス(Nantou City Guesthouse)〉は、中国の近代的な都市・深圳の中に取り残された歴史ある集落、南頭市に建つ集合住宅を改修したゲストハウスです。

建物を切り開き、路地にあふれる賑わいを取り込むことで、プライベートな空間であった集合住宅の内側に新しい公共空間をつくり出しています。既存の階段室を切り開き、垂直の中庭とすることで自然を取り入れ、新たに設けた金属の階段が各居室をつなぐ、新旧が混在する建築となっています。

上海に拠点を置く建築設計事務所ネリ&フー(Neri&Hu)が設計しました。近年、海外建築で注目されている、歴史的な建築物を保存するだけでなく活用する「アダプティブリユース」という考え方を取り入れた建築です。

海外で注目を集める「アダプティブリユース」とは?歴史的な建築を保護するだけでなく活用した7つのプロジェクト

(以下、Neri&Huから提供されたプレスキットのテキストの抄訳)

集合住宅を改修した11室のゲストハウス〈南頭市ゲストハウス〉が建つ南頭市は、近代的な都市の中に取り残された集落であるアーバンビレッジの一例である。驚異的な発展を遂げる深圳の中心部に位置する南頭市は、約1700年の歴史を持つ古都から混雑と騒音に満ちたアーバンビレッジへと変貌を遂げた。

この地域の曲がりくねった路地には地元の住民や露天商、遊び盛りの子供たちがあふれ、足を止める観光客はあとを絶たない。このプロジェクトでは、南頭市の活気に満ちた路地という日常の風景をデザインに取り込むことを試みた。人、物、そしてその環境自体がインスピレーションの源となっている。

〈南頭市ゲストハウス(Nantou City Guesthouse)〉

©︎ Chen Hao

〈南頭市ゲストハウス(Nantou City Guesthouse)〉

©︎ Chen Hao

既存の建物を切り開き、外部で行われているアーバンビレッジの生活を取り込むことで、プライベートな集合住宅の内側に新しい公共空間をつくり出した。この過程で設計者は、まるで遺跡を発掘するかのように何層にも重なった素材や建築構造をあらわにすることで、過去と現在の対話を実現した。

〈南頭市ゲストハウス〉のリサーチとデザインプロセスにおいて、ロシア系アメリカ人の文化理論家スヴェトラーナ・ボイム(Svetlana Boym)の残した「反射的ノスタルジア」という言葉がキーワードとなった。

「ノスタルジア」という言葉には、ギリシャ語における「帰る」と「あこがれ」を表す2つの言葉がルーツとなっている。スヴェトラーナ・ボイムはこの2つの意味を区別するため、「復元的ノスタルジア」と「反射的ノスタルジア」と言い分けた。(編集部注)

〈南頭市ゲストハウス(Nantou City Guesthouse)〉

©︎ Chen Hao

〈南頭市ゲストハウス(Nantou City Guesthouse)〉

©︎ Chen Hao

このプロジェクトでは、単に過去の姿を模倣するのではなく、過去に隠された可能性を掘り起こすことで現代文化の活性化を試みた。

〈南頭市ゲストハウス〉は、都市の複雑さと細分化された形態に対し、軽いスクリーンのような外装と、最上階は重厚で表情豊かなフォルムの最上階という、2つの異なる建築言語で応えている。

〈南頭市ゲストハウス(Nantou City Guesthouse)〉

©︎ Chen Hao

〈南頭市ゲストハウス(Nantou City Guesthouse)〉

©︎ Chen Hao

南頭市の風景において、賑やかな路地と同様に、小さな庭や畑が点在する旧市街の建物の屋上も特徴的である。

〈南頭市ゲストハウス〉の屋上は陸屋根とし、最上階に金属の構造体を追加した。 空間的に制約のあるアーバンビレッジにおいてこの上方への拡張は、路上の賑わいを屋上にまで広げることで、公共空間に新たな解釈をもたらすものである。

〈南頭市ゲストハウス(Nantou City Guesthouse)〉

©︎ Chen Hao

〈南頭市ゲストハウス(Nantou City Guesthouse)〉

©︎ Chen Hao

エントランスやパブリックエリアは地域の道路や路地と意図的にリンクさせることで、南投旧市街のユニークなまち並みに溶け込ませている。 路地に沿って建物にたどり着き、そこから一歩踏み込むと、まるで近所の友人の自宅へ招かれたような感覚を受けるのである。

ゲストは路地から建物へ入り、その軸線に従いパブリックエリアを抜けて上方へ移動する。 既存の階段室を切り開き、部屋をつなぐ垂直の中庭をつくり出した。

〈南頭市ゲストハウス(Nantou City Guesthouse)〉

©︎ Chen Hao

〈南頭市ゲストハウス(Nantou City Guesthouse)〉

©︎ Chen Hao

外側には開放されたファサード、上部にはライトウェルがあり、建物の外から自然光と通りの景色を室内に取り込んでいる。この垂直の中庭に新たに金属製の階段を吊り下げ、各階の客室やルーフテラスへとゲストを誘導している。このように〈南頭市ゲストハウス〉は、古いものと新しいものが共存している建築となっている。

切断とは単に破壊を意味するのではなく、空間と意味の創造を意味する。〈南頭市ゲストハウス〉は、都市を建物に取り込むことで生活の歴史を読み解き、都市の流れに溶け込むことができるのである。その変容の中で刻々と変化する切り込みは、過去と平凡で特異な現在への新しい扉を開いてくれる。

〈南頭市ゲストハウス(Nantou City Guesthouse)〉

©︎ Chen Hao

〈南頭市ゲストハウス(Nantou City Guesthouse)〉

©︎ Chen Hao

〈南頭市ゲストハウス(Nantou City Guesthouse)〉

©︎ Chen Hao

〈南頭市ゲストハウス(Nantou City Guesthouse)〉

©︎ Chen Hao

〈南頭市ゲストハウス(Nantou City Guesthouse)〉

©︎ Chen Hao

〈南頭市ゲストハウス(Nantou City Guesthouse)〉

©︎ Chen Hao

〈南頭市ゲストハウス(Nantou City Guesthouse)〉

©︎ Chen Hao

〈南頭市ゲストハウス(Nantou City Guesthouse)〉

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〈南頭市ゲストハウス(Nantou City Guesthouse)〉

©︎ Chen Hao

〈南頭市ゲストハウス(Nantou City Guesthouse)〉

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〈南頭市ゲストハウス(Nantou City Guesthouse)〉

©︎ Chen Hao

〈南頭市ゲストハウス(Nantou City Guesthouse)〉

©︎ Chen Hao

〈南頭市ゲストハウス(Nantou City Guesthouse)〉

Before Renovation

〈南頭市ゲストハウス(Nantou City Guesthouse)〉

Site Plan

〈南頭市ゲストハウス(Nantou City Guesthouse)〉 〈南頭市ゲストハウス(Nantou City Guesthouse)〉 〈南頭市ゲストハウス(Nantou City Guesthouse)〉 〈南頭市ゲストハウス(Nantou City Guesthouse)〉 〈南頭市ゲストハウス(Nantou City Guesthouse)〉

〈南頭市ゲストハウス(Nantou City Guesthouse)〉

Section

以下、Neri&Huのリリース(英文)です。

Incision | Nantou City Guesthouse

Urban Village, or cheng-zhong-cun, is a phenomenon where the remnants of pre-industrial settlements are nestled amidst a seemingly modern metropolis. Nantou City, the site of Neri&Hu’s adaptive reuse project for an eleven-room guesthouse, is an example of such an urban village. Situated at the heart of Shenzhen, a burgeoning city with astonishing growth, Nantou City has evolved from a well-heeled ancient capital to the overcrowded inner city it is now. Visitors today are immediately immersed in the tightly knit alleys, plazas and dead-ends, where residents, street vendors, unsupervised children, nomads alike roam.

Inspired by the vibrant milieu of the alleyways in Nantou City, the project seeks to reflect on the cultural heritage of the mundane. Scenes of the everyday—people, objects and their settings—are the primary source material for design. To celebrate life in the urban village, the existing structure was cut into as a massing strategy, allowing such “urban incisions” to foster a new public realm on the inside of the previously private apartment block. At the same time, the excavation revealed the many material layers and building structures as if at an archeological site, only to allow new interventions to instigate unexpected dialogues between the past and the present.

Throughout the research and design process for the Nantou City Guesthouse, Svetlana Boym’s writings on the topic of reflective nostalgia have guided the thinking behind the project. Rather than simply mimicking the past for its superficial material effects, the project has sought to unearth the possibilities of certain kinds of past that could invigorate our contemporary culture. A tectonic language was developed to articulate two divergent treatments that probe the notion of urban layering and the embracing of fragments: that of a light, screen-like cladding as the major façade element, and the other a heavier, expressive assemblage to contrast as a skyline “capping” atop.

Like the bustling scenes in the alleyways below, the roofscape across the Nantou urban village has a life of its own, with makeshift gardens and vegetable farms popping up along the jagged skyline. To reframe views of this ever-evolving village, a flat floating roof is installed to create a dramatic panorama of the street life below, and a new public ground above. Housing public spaces and service functions, the metallic monoliths of the rooftop play on vernacular add-ons, which are much sought after by space-starved attic-level residents.

To engage with the uniquely organic circulation that is quintessential to Nantou’s urban fabric, the guesthouse’s access and public realms are designed to be woven back into the network of intricate alleyways found on site. The new entrance to the guesthouse is created by extending a side street directly into the heart of the building, as if to invite neighbors and friends into one’s private home.

Old and new are juxtaposed throughout the building to celebrate ruins. Once the visitor arrives at the building, the public gesture of opening up the building along the urban axis is turned upward. An existing stairwell that had previously connected all nine tenement floors was now cut open and expanded to create a new vertical courtyard. Natural elements are allowed to pass through from the open façades to the side and a light well above. A new metal stair suspended within the vertical courtyard takes the visitor on a journey to the guest rooms on the mid-levels, and finally to the public rooftop gardens.

To cut does not simply connote destruction, but also creation, in this case, of spaces and meanings. By absorbing the urbanity into the building, Nantou City Guesthouse in turn makes its private history legible and becomes fully ingrained in the ebb and flow of the city. In that transformation, the self-healing incision opens a new portal into as much as the past, as the mundane yet singular present.

Location: Shenzhen, Guangdong Province, China
Year of Completion: 2021
Client: Shenzhen Vanke Co., Ltd
Gross area: 1,370 sqm

Partners-in-charge: Lyndon Neri, Rossana Hu
Senior Associate-in-charge: Chris Chienchuan Chen
Senior Associate: Christine Chang
Associate: Sanif Xu
Design team: Bingxin Yang, Dian Wang, Ningxin Cheng, Peter Ye, Bernardo Taliani de Marchio, Cheng Jia, Xiaotang Tang, Jieqi Li, Pengpeng Zheng, Eric Zhou, Yoki Yu, Zhikang Wang, Tong Shu, Matthew Sung, Kany Liu, July Huang, Lyuqitiao Wang

Architecture design: Neri&Hu Design and Research Office
Interior design: Neri&Hu Design and Research Office
FF&E design and procurement: Design Republic

Consultants:
Design Management: Urban Research Institute of China Vanke
LDI: Bowan Architecture Co., Ltd.
Facade: PAG Facade Systems Co., Ltd.
Interior LDI: Hign Decoration Design Engineering Co., Ltd
Lighting: Grand Sight Design International Limited
Landscape: Yuanye Landscape Design

Contractors:
Civil Engineering: West Construction Shenzhen
Facade: Shanghai Bestin Industry Co., Ltd; West Construction Shenzhen
Interior: Shenzhen Chuangbao Decoration Co., Ltd
Steel Construction: Shenzhen Chuangbao Decoration Co., Ltd.
Doors and windows: Schüco International (Beijing) Co., Ltd.

Special Features: adaptive reuse, internal courtyard, rooftop terrace

Architectural Materials, Products, Graphics and FF&E Suppliers, Manufacturers, etc.
Architecture – Materials: site-cast concrete, weathering resistant steel, corrugated & perforated stainless steel panels, marble, clear glass
Architecture – Fixtures & Fittings, Equipment, Sockets & Switches: VOLA, Agape, Duravit, CJC
Decorative Lighting, Specified: Artemide, ClassiCon, Michael Anastassiades, Wastberg, Neri&Hu Custom
Interiors – Materials: site-cast concrete, weathering resistant steel, corrugated & perforated stainless steel panels, marble, clear glass, texture glass, terrazzo, custom mosaic, plywood, linen
Interiors – Furniture, Specified: De La Espada, Stellarworks, E15, Cassina, &Tradition, Magis, Thonet, Neri&Hu Custom
Interiors – Accessories: OPEN OBJECT, littala, Neri&Hu Custom
Interiors – Fabrics: Gabriel

「Incision | Nantou City Guesthouse」Neri&Hu 公式サイト

http://www.neriandhu.com/en/works/incision-nantou-city-guesthouse

 

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